Czeski przewoźnik planuje uruchomić od grudnia tego roku codziennie po 4 pary pociągów na trasie Praha hlavní nádraží – Katowice – Warszawa - Terespol (granica państwa). Leo Express wskazuje na to, że głównym celem proponowanych połączeń jest uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej w relacji Praha hl. n. – Warszawa. Obecnie przewoźnik ten oferuje możliwość podróży pociągiem z Pragi do Bohumina, a dalej do Warszawy autokarem skomunikowanym z pociągiem.
Od 29 marca 2019 r. czyli od dnia publikacji informacji na stronie UTK rozpoczyna się czterotygodniowy termin na składanie wniosków o badanie równowagi ekonomicznej i celu głównego.
Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków: posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz przyznaną decyzję o otwartym dostępie. Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A wydane w dowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej bez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienie wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. LEO Express taki certyfikat posiada.
Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowi do uruchomienia pociągów na danej trasie jest decyzja w sprawie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej. Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać cel główny nowej proponowanej usługi lub jej wpływ na równowagę ekonomiczną umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK badania dokonuje jednak wyłącznie na wniosek podmiotów uprawnionych.
W przypadku badania celu głównego sprawdzane jest, czy celem uruchomienia nowego połączenia przez przewoźnika jest rzeczywiście usługa przewozu pasażerów między krajami członkowskimi, czy też realizacja usługi nastawiona jest na przewóz w obrębie jednego państwa. Prezes UTK bada ten cel na wniosek m.in. organu, który podpisał umowę o świadczenie usług publicznych transportu kolejowego (np. Minister Infrastruktury lub samorząd województwa) lub przedsiębiorstwa kolejowego wykonującego przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, na trasie, na której świadczone mają być nowe usługi.
Prezes UTK, również na wniosek, może badać wpływ na równowagę ekonomiczną zawartej umowy PSC (Public Service Contract). W tym przypadku uprawnionym do złożenia wniosku są m.in. przedsiębiorstwo kolejowe, czy organizator publicznego transportu zbiorowego (będący stronami umowy PSC obejmującą stację początkową i stację końcową proponowanej nowej usługi). Równowaga ekonomiczna może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący, negatywny wpływ na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na koszty netto przyznania tej umowy.
W 2017 r. Prezes UTK wydał pozytywna decyzję dla LEO Express na przejazdy na trasie Praha hl. n. – Kraków Główny. W styczniu tego roku opublikowane zostało także powiadomienie o złożeniu przez przewoźnika wniosku o otwarty dostęp na trasie Praha hl. n. – Medyka (granica państwa).