Nawigacja

Aktualności

Kontrole u największych przewoźników

19.02.2019

Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą kontrole u trzech największych przewoźników. Zbadają sposób obsługi podróżnych z niepełnosprawnością. Na początku lutego Prezes UTK zwołał w trybie pilnym spotkanie zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK i PKP wyjaśniali, jakie podjęli działania by wszyscy pasażerowie mieli zapewnione bezpieczeństwo w trakcie wsiadania i wysiadania z pociągu.

Inspektorzy UTK skontrolują trzech największych przewoźników. W Przewozach Regionalnych (Polregio), Kolejach Mazowieckich i PKP Intercity przeanalizują dokładnie regulaminy dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnością, a także przeprowadzą niezapowiedziane kontrole przestrzegania tych zapisów przez kasjerów i drużyny konduktorskie. W przypadku negatywnych wyników kontroli, mogą one zakończyć się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kar na przewoźników. – Nie będziemy tolerować braków w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy podróżny ma prawo do bezpiecznej i komfortowej podróży – zaznaczył Ignacy Góra, Prezes UTK. – Przewoźnicy muszą zrozumieć, że nie wystarczą procedury. Potrzebni są wyszkoleni i empatyczni pracownicy, którzy zapisy regulaminów będą w stanie wykonać tak, by podróż dla każdego była bezpieczna – dodał.

Na posiedzenie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa zaproszono PKP Intercity, PKP PLK oraz PKP S.A. Prezes UTK wezwał przedstawicieli spółek kolejowych do przedstawienia szczegółowych informacji o podjętych działaniach, które pozwolą uniknąć w przyszłości nieprawidłowości w obsłudze podróżnych z niepełnosprawnością. Chodziło przede wszystkim o zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów jakim jest ruszenie pociągu w trakcie wysiadania podróżnych. Omówiono też inne błędy w obsłudze osób z niepełnosprawnością. Szczegółowo przeanalizowany został przypadek podróży pani Alicji i jej syna, który nie porusza się samodzielnie. Podróżna opisała przejazd z Gdańska do Berlina i z powrotem. Prezes UTK z urzędu zajął się sprawą. Pracownicy UTK są w kontakcie z pasażerką   ustalają wszystkie okoliczności. - Często otrzymuję informacje, że drużyny konduktorskie są przeszkolone, ale praktyka pokazuje, że albo jakość szkolenia jest niezadawalająca, albo osoby zatrudniane na tych stanowiskach nie spełniają właściwie swojej roli – powiedział do zgromadzonych przedstawicieli spółek Ignacy Góra, Prezes UTK. - To co obserwujemy w ostatnim czasie na kolei nie napawa optymizmem.

W ubiegłym roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.

do góry