Nawigacja

Aktualności

Skrzydła IT w Administracji dla UTK

19.04.2018

System Obsługi Licencji Maszynisty został wyróżniony nagrodą Skrzydła IT w Administracji w kategorii „Oprogramowanie i infrastruktura dla urzędu”. W imieniu kierownictwa Urzędu Transportu Kolejowego wyróżnienie odebrała Dyrektor Generalna UTK, pani Małgorzata Kalata.

Skrzydła IT w Administracji to nagrody przyznawane od pięciu lat przez miesięcznik „IT w Administracji” najlepszym projektom informatycznym zrealizowanym przez instytucje publiczne. Wyróżnienia otrzymują projekty w pięciu kategoriach: e-Administracja, e-Kultura i e-Edukacja, e-Usługi dla obywatela, Oprogramowanie do obsługi urzędu oraz Narzędzia do komunikacji z obywatelami. Ogłoszenie listy zwycięzców i wręczenie nagród miało miejsce 18 kwietnia 2018 r. w Zakopanem, podczas V Forum Kierowników IT w Administracji.

UTK stara się korzystać z jak najnowocześniejszych technologii. Ponad dwa lata temu stanął przed problemem związanym z wydawaniem licencji maszynisty. W dokumentach  otrzymywanych drogą tradycyjną znajdowano znaczną liczbę błędów. Dochodziło do sytuacji, gdy nawet 60% wniosków było źle wypełnionych. Do listopada 2018 r. należało wydać około 16 tysięcy dokumentów według nowego wzoru. Każdy wniosek trzeba zweryfikować, wydać decyzję oraz zamówić, wydrukować i wysłać gotową licencję. Przy tej liczbie  wniosków oznaczało to wykonywanie 30 takich operacji dziennie.

System Obsługi Licencji Maszynisty zaczął działać od 1 stycznia 2017 roku. Od momentu uruchomienia do UTK wpłynęło ponad 7,5 tys. wniosków. 95% z nich  - prawie 6,8 tys. zostało złożonych z wykorzystaniem systemu, a jeden procent to wnioski procedowane całkowicie elektronicznie, z wykorzystaniem systemu e-PUAP.

Aby ułatwić klientom składanie wniosków we wszystkich lokalizacjach Urzędu Transportu Kolejowego zorganizowano punkty potwierdzania Profilu Zaufanego. Opracowano również założenia dla oprogramowania obsługującego składanie wniosków w każdej możliwej formie.

Na stałe z UTK współpracuje prawie 600 przedsiębiorstw zatrudniających lub szkolących maszynistów, z których każde ma swoje konto w systemie SOLM. To za ich pomocą do Urzędu wpływa większość wniosków o licencję.

Urząd Transportu Kolejowego nie poprzestał na systemie SOLM. Własnymi siłami, również dzięki zaangażowaniu informatyków zatrudnionych w UTK, stworzyliśmy między innymi aplikację wspomagającą utworzenie statutu sieci czy aplikację do przekazywania danych do Rejestru Obiektów Infrastruktury Usługowej. Ułatwiają one spełnienie ustawowych obowiązków przez przedstawicieli rynku kolejowego.

UTK przygotowuje się też do wprowadzenia dużego programu „Kolejowe e-bezpieczeństwo”. Ma on gromadzić i analizować dane związane z zarządzaniem i bezpieczeństwem w ruchu kolejowym. To kolejny element mający zapewnić nam sprawną obsługę klientów branży kolejowej.

 

 

  • Laureaci tegorocznych nagród "Skrzydła IT w Administracji"
  • "Skrzydła IT w Administracji" w 2018 roku przypadły Urzędowi Transportu Kolejowego za wdrożenie Systemu Obsługi Licencji Maszynisty
  • "Skrzydła IT w Administracji" w 2018 roku w kategorii „Oprogramowanie i infrastruktura dla urzędu”
do góry