Zostałeś niesprawiedliwie lub dyskryminująco potraktowany przez zarządcę w dostępie do infrastruktury kolejowej, postanowienia regulaminu sieci są dyskryminujące? Twierdzisz, że zarządca dopuszcza się dyskryminacji podczas prowadzenia ruchu kolejowego lub organizacji planowanych i nieplanowanych prac odnowieniowych i utrzymaniowych? Twierdzisz, że naruszone zostały regulacje dotyczące niezależności i bezstronności zarządcy? Złóż skargę na niesprawiedliwe i dyskryminujące traktowanie przez zarządcę w zakresie dostępu do infrastruktury kolejowej do Prezesa UTK.
Kto może złożyć skargę do Prezesa UTK?
Aplikanci, którzy korzystają z infrastruktury kolejowej
Kim jest aplikant?
Aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
Czego mogą dotyczyć skargi aplikantów?
Zgodnie z art. 13 ust.3c pkt.1 Prezes UTK rozpatruje skargi aplikantów dotyczące:
- regulaminu sieci,
- dostępu do infrastruktury kolejowej, w tym przydzielania zdolności przepustowej,
- systemu pobierania opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej,
- prowadzenia ruchu kolejowego,
- planowanych i nieplanowanych prac w zakresie odnowienia lub utrzymania infrastruktury kolejowej,
- naruszenia przepisów dotyczących niezależności i bezstronności zarządcy.
Co należy dołączyć do skargi?
Do skargi należy dołączyć wszelkie dowody (np. pisma, zestawienia, wyciągi i inne materiały) na potwierdzenie podniesionych w skardze zarzutów.
A co, jeśli ustanowiłeś pełnomocnika?
Powinieneś pamiętać o złożeniu:
- dokumentu pełnomocnictwa;
- dowodu uiszczenia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa.
W przypadku złożenia dokumentu pełnomocnictwa wnieś opłatę skarbową na rachunek bankowy organu podatkowego, zgodnie z właściwością miejscową.
Jakie działania podejmuje Prezes UTK po otrzymaniu skargi?
- analizuje złożoną skargę pod kątem zasadności wszczęcia postępowania administracyjnego;
- w uzasadnionych przypadkach zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego;
- złożoną przez przewoźnika skargę traktuje się jako materiał dowodowy w sprawie i dołącza się go do akt postępowania administracyjnego.
- udziela pisemnej odpowiedzi na skargę
Gdzie złożyć skargę?
- osobiście w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego;
- wysłać wniosek pocztą na adres Urzędu Transportu Kolejowego;
- wysłać elektronicznie, opatrując ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Ile będziesz czekał?
- do 30 dni od dnia wszczęcia postępowania administracyjnego,
- do 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania administracyjnego – jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana.
Jaką decyzję może wydać Prezes UTK?
Prezes UTK może wydać decyzję, w której wskaże naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa oraz określi termin usunięcia naruszenia.
Kiedy termin na rozpatrzenie sprawy może ulec wydłużeniu?
Jeżeli zajdzie konieczność przedłożenia dodatkowych dokumentów lub informacji.
Ile i w jakim momencie zapłacisz?
- 17 zł, jeśli działasz przez pełnomocnika lub prokurenta;
- 10 zł opłaty skarbowej od dokonania przez Prezesa UTK czynności urzędowej.
Przelewy zrób na rachunek bankowy, a potwierdzenie przelewów dołącz do wniosku.