W jakich przypadkach?
Aby móc pełnić funkcję przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i prowadzącego przewozy w metrze, należy posiadać ważne świadectwo bezpieczeństwa wydane przez Prezesa UTK.
Kto?
Przedsiębiorca zarządzający infrastrukturą i prowadzący przewozy w metrze, tj. podmiot spełniający warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych oraz ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska.
Co zrobić?
Jeśli jesteś przedsiębiorcą zarządzającym infrastrukturą i prowadzącym przewozy w metrze, złóż do Prezesa UTK wniosek o wydanie świadectwa bezpieczeństwa wraz z załącznikami.
Co przygotować?
By złożyć skutecznie wniosek o wydanie świadectwa bezpieczeństwa, powinieneś:
- wypełnić wniosek o wydanie świadectwa bezpieczeństwa dla przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i prowadzącego przewozy w metrze, którego wzór znajduje się tutaj;
- złożyć wykaz eksploatowanych typów pojazdów kolejowych, typów budowli i typów urządzeń, którego wzór znajduje się tutaj;
- złożyć wykaz przepisów wewnętrznych, określających szczegółowe warunki prowadzenia ruchu kolejowego oraz utrzymania i eksploatacji infrastruktury, a także pojazdów kolejowych oraz warunki, jakie są obowiązani spełniać pracownicy wykonujący czynności na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych, którego wzór znajduje się tutaj;
Pamiętaj o tym, by złożone przez Ciebie dokumenty były właściwie podpisane, przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika, którego pełnomocnictwo zostanie złożone wraz z wnioskiem, lub przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu zgodnie np. z Krajowym Rejestrem Sądowym.
Gdzie?
Wniosek możesz złożyć osobiście, od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15, w siedzibie Centrali UTK (Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02 – 305 Warszawa) lub jednego z Oddziałów Terenowych Urzędu. Możesz również wysłać wniosek pocztą.
Dokładne dane teleadresowe Oddziałów Terenowych znajdziesz na dole strony internetowej po kliknięciu w interesującą Cię jednostkę.
Ile zapłacisz?
Przy składaniu wniosku o wydanie świadectwa bezpieczeństwa zapłać 7 000, 00 zł (słownie: siedem tysięcy złotych). Powyższa kwota jest wymagana do tego, by rozpocząć badanie wniosku o wydanie świadectwa bezpieczeństwa.
Opłaty z tytułu wydania świadectwa bezpieczeństwa powinieneś wnieść na konto Urzędu Transportu Kolejowego.
Jeśli w sprawie o wydanie świadectwa ustanowiłeś pełnomocnika, to powinieneś pamiętać o złożeniu:
- dokumentu pełnomocnictwa;
- dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od udzielonego pełnomocnictwa.
W przypadku złożenia dokumentu pełnomocnictwa wnieś opłatę skarbową na rachunek bankowy organu podatkowego, zgodnie z właściwością miejscową.
Ile będziesz czekać?
Na rozpatrzenie wniosku o wydanie świadectwa bezpieczeństwa będziesz czekał do 4 miesięcy. Pamiętaj, że każda sprawa ma charakter indywidualny i faktyczny czas jej rozpatrzenia może być inny niż ten wskazany powyżej.
Powiązane usługi
Przedłużenie świadectwa bezpieczeństwa;
Zmiana świadectwa bezpieczeństwa;
Wygaśnięcie świadectwa bezpieczeństwa;
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie opłat pobieranych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1358);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1330);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie w sprawie autoryzacji bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1320);
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego