1. podsystem strukturalny infrastruktura
- szyny kolejowej,
- systemu przytwierdzeń,
- podkładu kolejowego,
- podrozjazdnicy,
- mostownicy,
- podpory blokowej,
- rozjazdu kolejowego,
- skrzyżowania torów kolejowych;
2. podsystem strukturalny energia:
- dławika torowego,
- linek dławikowych,
- wyłącznika szybkiego,
- sieci jezdnej,
- systemu sieci powrotnej;
3. podsystem strukturalny sterowanie – urządzenia przytorowe:
- stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego,
- urządzeń blokady liniowej,
- systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych,
- urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów,
- urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów (obwodów torowych, liczników osi),
- urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego,
- sygnalizatora kolejowego,
- urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej, w tym zapowiadawczej, strażnicowej
- i stacyjno-ruchowej, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R),
- urządzeń łączności bezprzewodowej, w tym pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania, z wyjątkiem urządzeń cyfrowego systemu łączności radiowej (GSM-R),
- rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,
- urządzeń oddziaływania tor - pojazd, z wyjątkiem balis europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS),
- urządzeń kontroli prowadzenia pociągu, z wyjątkiem urządzeń europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS),
- systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,
- systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym.
- Wymagania umożliwiające spełnienie wymagań zasadniczych zawarte zostały w Liście Prezesa UTK.