Nawigacja

Ogólne cele strategii nadzoru

Priorytety nadzoru Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 2015 roku

  1. Nadzór nad stanem technicznym, procesem utrzymania i klasyfikacją skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi (w tym "dzikich" przejść) oraz weryfikacja zapisów zawartych w dokumentacji dotyczącej przejazdów kolejowych ze stanem faktycznym, ze szczególnym uwzględnieniem przejazdów kolejowych, na których miały miejsce zdarzenia kolejowe.
  2. Nadzór nad przygotowaniem i realizacją procesu przewozowego wraz z elementami utrzymania infrastruktury.
  3. Nadzór nad czasem pracy maszynistów zatrudnionych w kilku podmiotach jednocześnie.
  4. Nadzór nad podmiotami posiadającymi autoryzacje i certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji, w tym nad wybranymi kryteriami Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem.
  5. Nadzór nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych.
  6. Nadzór nad stanem infrastruktury oraz procesem utrzymania w zakresie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem.
  7. Nadzór nad procesem przewozu koleją towarów niebezpiecznych.
  8. Nadzór nad strategicznymi elementami infrastruktury liniowej i punktowej wykorzystywanej w procesie przewozu towarów niebezpiecznych.
  9. Nadzór nad pracą komisji egzaminacyjnych.
  10. Nadzór nad przygotowaniem i realizacją procesu przewozowego wraz z przestrzeganiem praw pasażerów (zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa pasażerów).
  11. Nadzór nad stanem technicznym pojazdów kolejowych (oględziny techniczne).
  12. Nadzór nad wyrobami stosowanymi w kolejnictwie.
  13. Nadzór nad wydanymi certyfikatami dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów oraz wydanych certyfikatów w zakresie funkcji utrzymania.
  14. Nadzór nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych na infrastrukturze kolejowej.
  15. Nadzór nad spełnieniem warunków wydania licencji.
  16. Nadzór nad realizacją zaleceń z wystąpień pokontrolnych i decyzji administracyjnych.
  17. Nadzór nad zasadnością stosowania sygnałów zastępczych i rozkazów pisemnych.
  18. Nadzór nad funkcjonowaniem oraz reakcją na informację systemów wykrywania stanów awaryjnych taboru kolejowego podczas jazdy (ASDEK).
  19. Nadzór nad stanem technicznym i procesem utrzymania systemu zasilania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
  20. Nadzór nad stanem technicznym i utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
  21. Nadzór nad ośrodkami szkolenia wpisanymi na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwa maszynisty, jak również trybu pracy działających w tych ośrodkach komisji egzaminacyjnych.
  22. Nadzór nad procesem przewozowym w komunikacji międzynarodowej (w tym na stacjach granicznych).
  23. Nadzór nad stanem technicznym i procesem utrzymania sieci trakcyjnej.
  24. Nadzór nad procesem utrzymania pojazdów kolejowych w zakresie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem.
  25. Nadzór nad wykonaniem rekomendacji i zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
  26. Kontrola sprawności systemu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji - HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning).
  27. Nadzór nad wyrobami stosowanymi w kolejnictwie (w zakresie interoperacyjności kolei).
  28. Nadzór nad stopniem przygotowania do pracy w warunkach zimowych w zakresie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem.
  29. Nadzór nad spełnieniem warunków wydania licencji na świadczenie usług trakcyjnych.
  30. Funkcjonowanie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (wybrane stacje kolejowe).
  31. Dostępność i wiarygodność obowiązującego rozkładu jazdy (plakatowego) na wybranych peronach pasażerskich.
  32. Zapowiedzi w pociągach międzynarodowych - zgodnie z wymogami Załącznika II Część II Rozporządzenia 1371/2007.
  33. Nadzór nad jednostkami notyfikowanymi.
  34. Nadzór nad urządzeniami ciśnieniowymi.
  35. Nadzór nad spełnieniem zasadniczych wymagań przez koleje linowe.
  36. Nadzór nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych.
  37. Nadzór nad przyczynami powstawania SPAD (minięcie sygnału informującego o niebezpieczeństwie).
  38. Nadzór nad funkcjonowaniem ratownictwa technicznego zarządców infrastruktury w zakresie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem.
  39. Nadzór nad bezpieczeństwem w Metrze.

 

Wykaz poszczególnych zadań* w zakresie ww. obszarów przedstawia się następująco - uwzględniono działania, których łączna liczba przekroczyła 15:

Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analizy: wyników z działań kontrolnych sprawdzających i monitorujących, skarg i zgłoszeń, wypadkowości, wykonanej pracy eksploatacyjnej, terminów ważności certyfikatów, analizy wpływu trudności eksploatacyjnych oraz stopnia degradacji infrastruktury kolejowej.

Ponadto jednym z celów Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego jest promowanie kultury bezpieczeństwa, poprzez publikację wybranych, istotnych wyników z przeprowadzonych czynności nadzorczych na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

* Należy mieć na uwadze, że powyższe wartości zostały wyliczone przyjmując jedynie ogólnie zaplanowaną liczbę czynności, bez uwzględnienia zasobów potrzebnych do ich jednostkowej realizacji (np. rozbieżność pomiędzy pracochłonnością kontroli stopnia wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem a np: jazdą inspekcyjną – w powyższych obliczeniach dla obu przyjęto wartość 1 czynności).

do góry