- Wprowadzenie nadzoru systemowego nad rynkiem kolejowym.
- Prowadzenie działań mających na celu promowanie kultury bezpieczeństwa, w tym:
- wdrożenie idei Just Culture w transporcie kolejowym – wprowadzenie dobrowolnej deklaracji podmiotów rynku kolejowego w zakresie kultury bezpieczeństwa,
- organizacja Warsztatów Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem dla podmiotów rynku kolejowego,
- prowadzenie współpracy z podmiotami rynku kolejowego – Urząd otwarty na rynek.
- Sprawny systemowy nadzór nad podmiotami posiadającymi autoryzacje oraz certyfikaty bezpieczeństwa w zakresie Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem, w tym nadzór nad stanem technicznym infrastruktury i pojazdów kolejowych oraz procesem utrzymania.
- Sprawny systemowy nadzór nad podmiotami posiadającymi certyfikaty podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie w zakresie funkcji utrzymania.
- Wsparcie podmiotów w procesie kontrolnym, w szczególności w zakresie zdefiniowanych nieprawidłowości, prowadzenie konsultacji oraz wsparcia systemowego związanego z poprawą poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
- Wdrożenie sprawnego nadzoru nad pracą komisji kolejowych, w tym szkolenia dla inspektorów i rynku, warsztaty związane z prowadzeniem i realizacją zadań przez komisje, dobre praktyki.
- Sprawny nadzór nad prawidłową klasyfikacją zdarzeń kolejowych, w szczególności zmierzający do prawidłowego kwalifikowania zdarzeń i wydarzeń kolejowych przez podmioty rynku kolejowego.
- Sprawny systemowy nadzór w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego nad przewoźnikami kolejowymi, zarządcami infrastruktury, użytkownikami bocznic, podmiotami odpowiedzialnymi za utrzymanie, komisjami egzaminacyjnymi oraz ośrodkami szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o świadectwo i licencję maszynisty, podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich, jednostkami notyfikowanymi, metrem oraz kolejami linowymi.
- Sprawny nadzór nad realizacją zaleceń z wystąpień pokontrolnych i decyzji administracyjnych, mający na celu usuwanie przez podmioty rynku nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
- Podjęcie współpracy z NSA innych krajów UE w sprawie prowadzenia wspólnego nadzoru nad podmiotami operującymi poza granicami Polski oraz nad podmiotami kolejowymi z innych państw członkowskich operującymi w Polsce na podstawie certyfikatów bezpieczeństwa część B.
- Wdrożenie aplikacji informatycznej wspierającej działania nadzorcze oraz dostarczającej podmiotom rynku kolejowego informacji z określonych zakresów.
Zakres poszczególnych zadań* przewidzianych do realizacji w 2016 roku - uwzględniono działania, których łączna liczba przekroczyła 15:
Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analizy: wyników z działań kontrolnych sprawdzających i monitorujących, skarg i zgłoszeń, wypadkowości, wykonanej pracy eksploatacyjnej, terminów ważności certyfikatów, analizy wpływu trudności eksploatacyjnych oraz stopnia degradacji infrastruktury kolejowej.
Ponadto jednym z celów Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego jest promowanie kultury bezpieczeństwa, poprzez publikację wybranych, istotnych wyników z przeprowadzonych czynności nadzorczych na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
* Należy mieć na uwadze, że powyższe wartości zostały przedstawione jako dane planowe, wskazujące wytyczne do działalności kontrolnej Urzędu.