Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Odpowiedzialność cywilna (OC) przewoźników kolejowych

13.01.2014

Mając na względzie spełnianie wymagania dotyczącego odpowiedzialności cywilnej (OC) przewoźników kolejowych, określonego w art. 46 pkt 5 oraz art. 47 ust. 7 i 8 Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16 poz. 94, z późn. zm.), zobowiązującego licencjonowanego przewoźnika kolejowego do posiadania zabezpieczenia roszczeń majątkowych, związanych z prowadzoną działalnością, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął prace nad modelem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). W trakcie prac zasięgnięta została, na podstawie zlecenia firmie zewnętrznej, opinia dotycząca zabezpieczenia roszczeń majątkowych, związanych z działalnością gospodarczą (OC), które powinni posiadać przewoźnicy kolejowi. Wykonawca opinii uwzględnił uwagi zgłoszone w trakcie spotkań przeprowadzonych przez Prezesa UTK, przez uczestników rynku kolejowego z Wykonawcą wyżej wymienionej opinii oraz przekazanych drogą elektroniczną.

Weryfikacji poddano pożądaną wysokość odpowiedzialności cywilnej odpowiednio do ryzyka, wynikającego ze skali prowadzonej działalności przewoźnika kolejowego, w stosunku do wielkości działalności prowadzonej przez wszystkich przewoźników w Polsce, uzależnionej od ilości przewożonych osób lub od wielkości pracy eksploatacyjnej /przewozowej oraz z rodzajem przewozów, tj.: przewozy kolejowe osób, rzeczy, przewozy międzynarodowe, międzywojewódzkie, lokalne.

Przedłożona opinia zawiera przegląd międzynarodowych i polskich regulacji dotyczących ubezpieczenia OC w transporcie kolejowym oraz zastosowane definicje i skróty. Obejmuje zarówno prawa pasażera, jak i odpowiedzialność w zakresie przewozu ładunków oraz ochrony środowiska. Przedstawiona została bieżąca sytuacja w zakresie ubezpieczenia OC przewoźników kolejowych w Polsce, jak również regulacje i procedury związane z ubezpieczeniem OC w wybranych krajach europejskich. W szczególności omówiono przykłady modelu brytyjskiego oraz węgierskiego, ze wskazaniem minimalnej sumy ubezpieczenia.

Celem opinii miała być również rekomendacja zmian prawnych w przepisach krajowych, w zakresie ubezpieczenia OC przewoźników kolejowych na polskim rynku. W związku z tym, Wykonawca opinii przedstawił przedmiotowe rekomendacje, uwzględniając model ubezpieczenia, jego zakres, oszacowanie sumy gwarancyjnej oraz inne warunki ubezpieczenia i rozwiązania wspierające przewoźników kolejowych. Proponowane rekomendacje dotyczą zmian prawnych w Ustawie o transporcie kolejowym, rozporządzeniu w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych, rozporządzeniu w sprawie sposobu uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i rozporządzeniu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem kolejowym.

Opinia została przeprowadzona w oparciu o analizę wybranych polis ubezpieczenia OC polskich przewoźników kolejowych, w przekroju pod względem skali jak i rodzaju działalności.

do góry