Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kontrole Prezesa UTK w zakresie przyczyn stosowania sygnałów zastępczych – nieprawidłowości na linii nr 204 Malbork-Braniewo

11.10.2013

Na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 5 ust. 5, art. 13 ust. 1a pkt 6 lit. a, w związku z art. 17 ust. 7, art. 14 ust. 2 pkt 1, ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, w nawiązaniu do ustaleń przeprowadzonej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego kontroli stwierdzającej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii kolejowej 204 Malbork – Braniewo, decyzją z dnia 8 października 2013 roku nakazano zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności. Jednocześnie, w dniu 8 października 2013 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął postępowanie administracyjne, w sprawie naruszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Naruszenie przepisów przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. polegało na braku obsady stanowiska nastawniczego na posterunku technicznym „Mn-1” stacji Młynary począwszy od dnia 16 kwietnia 2004 roku, nieużywania blokady stacyjnej na stacji Młynary, nieużywania blokady liniowej na szlakach Młynary – Chruściel i Chruściel – Młynary, co skutkowało brakiem prowadzenia ruchu pociągów, w oparciu o sygnały zezwalające, przy wyjazdach ze stacji Młynary oraz Chruściel.

Jest to kontynuacja działań nadzorczych Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, wobec zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w zakresie "przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania". Dzięki podjętym w tym roku, przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, działaniom kontrolnym i administracyjnym, już w kilkunastu przypadkach zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego długotrwałego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych”. Dotyczyło to między innymi lokalizacji: linii nr 274, w tym stacji Wałbrzych Miasto, Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wschód, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachód, Sędzisław, linii nr 1 stacji Radziwiłłów Mazowiecki, stacji Kołobrzeg, linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn, linii 273 szlak Kostrzyn – Chyrzyno, linii 282 szlak Jankowa Żagańska – Ruszów, linii nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice, linii nr 9 - stacji Susz, linii 101 – stacji Horyniec-Zdrój oraz linii nr 68 Lublin – Przeworsk.

do góry