W przypadkach modernizacji podsystemu strukturalnego zarządca infrastruktury albo przewoźnik kolejowy, przekazuje Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt wraz z oceną znaczenia wprowadzanej zmiany (przeprowadzoną zgodnie z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka). Prezes UTK wszczyna wówczas postępowanie administracyjne. W sytuacji kiedy planowane prace stanowią odnowienie podsystemu strukturalnego zarządca albo przewoźnik kolejowy jedynie informuje Prezesa UTK o zakresie planowanych prac.
W przypadku modernizacji podsystemu strukturalnego Prezes UTK, biorąc pod uwagę dokumentację opisującą projekt i ocenę znaczenia zmiany, uwarunkowania techniczne, kryteria bezpieczeństwa systemu kolei oraz strategię wdrożenia stosownej TSI, wydaje decyzję stwierdzającą, czy w związku z planowanym zakresem prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po modernizacji.
Czym różni się modernizacja od odnowienia?
odnowienie - większe prace wymienne w podsystemie lub w części podsystemu, które nie zmieniają całkowitych osiągów podsystemu;
modernizacja - większe prace modyfikacyjne wykonywane w podsystemie lub w jego części, poprawiające całkowite osiągi podsystemu.
Kto ma obowiązek przekazać dokumentację opisującą projekt wraz z oceną znaczenia zmiany, w przypadku modernizacji podsystemu strukturalnego?
- zarządca infrastruktury;
- przewoźnik kolejowy.
Co należy przygotować?
- wniosek o stwierdzenie obowiązku uzyskania zezwolenia dla podsystemu strukturalnego po modernizacji;
- dokumentację opisująca projekt;
- ocenę znaczenia zmiany, przeprowadzoną zgodnie z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka;
- dowód uiszczenia opłaty wstępnej od wniosku.
Przesłanki analizowane przez Prezesa UTK w ramach prowadzonego postępowania:
- uwarunkowania techniczne;
- kryteria bezpieczeństwa systemu kolei;
- możliwy, negatywny wpływ przewidzianych prac na poziom bezpieczeństwa podsystemu;
- strategia wdrażania stosownej TSI.
Jak możesz złożyć wniosek?
- przesłać pocztą na adres Urząd Transportu Kolejowego Al. Jerozolimskie 134,
02-305 Warszawa; - złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego w godzinach 8:15-16:15 od poniedziałku do piątku;
- złożyć osobiście w wybranym Oddziale Terenowym UTK;
- złożyć poprzez platformę ePUAP.
Ile zapłacisz?
- Opłata wstępna 2 000 zł dla jednego podsystemu strukturalnego.
- Opłata końcowa zależna od pracochłonności może wynieść maksymalnie równowartość 32 000 € euro.
- Opłatę należy wnieść na konto bankowe Urzędu Transportu Kolejowego: 47 1010 1010 0055 0022 3100 0000. Opłaty dokonywane spoza granic Polski należy wnieść na konto: PL47101010100055002231000000, SWIFT/BIC NBPLPLPW.
Jaki jest czas realizacji?
4 miesiące od wpływu wniosku do UTK.
Jak otrzymasz informacje o decyzji Prezesa UTK?
Otrzymasz decyzję doręczone pocztą albo przez platformę ePUAP.
Podstawa prawna:
- Ustawa o transporcie kolejowym.
- Obwieszczenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 20 października 2006 r.
w sprawie cennika opłat za czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie interoperacyjności kolei (Dz. Urz. MT. z 2006 r. Nr 10, poz. 39).