Debata otwarcia dotyczyła zakupów, modernizacje i remontów taboru kolejowego w kontekście megatrendów światowej gospodarki oraz sytuacji politycznej. Paneliści odpowiadali na pytanie jaka będzie przyszłość sektora w regionie. W dyskusji udział wzięli: dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego; Tomasz Buczyński, Dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury; Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity; Witold Gadoś, Dyrektor ds. Sprzedaży Taboru Siemens Mobility; Andrzej Massel, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa; Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO oraz Robert Nowakowski, Członek Zarządu ds. Produkcji DB Cargo Polska. Debatę moderował Michał Grobelny, Kierownik Projektów Kolejowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
W trakcie dyskusji Ignacy Góra podkreślał jak ważna dla przewoźników jest konieczność wdrożenia ETCS. Obecnie w dyspozycji polskich przewoźników jest 526 pojazdów wyposażonych w ETCS, z czego połowa to własność przewoźników, a pozostałe są dzierżawione od pooli taborowych i urzędów marszałkowskich. Z szacunków UTK wynika, że do obsługi ruchu na sieci TEN-T w Polsce potrzeba około 4300 pojazdów trakcyjnych. Z ankiety, którą wypełniło 88 przewoźników, wynika, że w najbliższym czasie planują inwestycje na 139 pojazdów trakcyjnych z ECTS, a do 2030 r. plany te przewidują około 700 pojazdów.
Prezes UTK odniósł się także do aktualnej sytuacji na wschodniej granicy. Wskazał na konieczność wykorzystania przez kolej korytarzy północ-południe z i do polskich portów. Po wybuchu wojny w Ukrainie, widoczne jest zmniejszenie liczby pociągów z i do Małaszewicz przy granicy z Białorusią. W kwietniu w porównaniu rok do roku liczba tras zmniejszyła się o niemal 25%.
-
Debata dotyczyła zakupów, modernizacji i remontów taboru kolejowego w kontekście megatrendów światowej gospodarki oraz sytuacji politycznej -
Debata dotyczyła zakupów, modernizacji i remontów taboru kolejowego w kontekście megatrendów światowej gospodarki oraz sytuacji politycznej -
"Kolej potrzebuje inwestycji w nowy tabor. Z ponad 5 tys. pojazdów trakcyjnych ponad połowa ma 40 lat i więcej” - alarmował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego