30 października 2018 r. straciły ważność dotychczas obowiązujące prawa kierowania pojazdem kolejowym. Maszyniści mogli w okresie przejściowym wymienić je na nowe uprawnienia: licencję maszynisty wydawaną przez Prezesa UTK oraz świadectwo maszynisty wydawane przez pracodawcę (przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury). Po zakończeniu tego okresu uzyskanie świadectwa maszynisty wiązało się z koniecznością odbycia długiego szkolenia i zdania egzaminu na takich samych zasadach, jak kandydaci dopiero wchodzący do zawodu.
Część doświadczonych maszynistów nie zdążyła z wymianą prawa kierowania na świadectwo maszynisty. – Cieszę się, że udało się wprowadzić zmiany w przepisach korzystne dla maszynistów i rynku kolejowego. Pozwolą one na szybki powrót do pracy maszynistów posiadających wiedzę i umiejętności. Często z przyczyn losowych nie zdążyli oni uzyskać w kompletu nowych dokumentów pozwalających na prowadzenie pociągu – informuje Ignacy Góra, Prezes UTK. Osoby, które przed 30 października 2018 r. były zatrudnione na stanowiskach: maszynisty pojazdów trakcyjnych, kierowcy drezyny, wózka motorowego lub maszynisty wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej będą mogły otrzymać świadectwo po pozytywnym wyniku sprawdzianu wiedzy i umiejętności. Sprawdzian przeprowadza ośrodek szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów na zasadach zawartych w § 12-15 rozporządzenia w sprawie świadectwa.
Treść zmiany rozporządzenia znajduje się tutaj.