Nawigacja

Osoba z niepełnosprawnością w pociągu – analiza UTK

26.01.2017

Urząd Transportu Kolejowego przyjrzał się dostępności przewozów kolejowych dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej. Przygotowaliśmy kompleksową analizę obowiązujących umów o świadczeniu usług pasażerskich przewozów kolejowych. Sprawdziliśmy jak organizatorzy transportu we wszystkich województwach regulują kwestie dostępności dla osób z niepełnosprawnością.

Celem analizy było wskazanie, w jaki sposób organizatorzy publicznego transportu zbiorowego zapewniają niedyskryminujący dostęp do zamawianych przewozów kolejowych osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Opracowanie zawiera także podsumowanie zapisów planów transportowych wskazujące, jakie problemy i zagadnienia powinno się szczególnie wziąć pod uwagę, dążąc do poprawy warunków podróżowania osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Bardzo ważne jest by zapewnić odpowiedni komfort podróżowania także pasażerom z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej. Należy docenić wielu organizatorów, którzy chcą by jak najlepsze warunki podróżowania mieli wszyscy pasażerowie. Jednym ze sposobów jest zobligowanie przewoźników do zapewnienia właściwego poziomu usług poprzez odpowiednie zapisy w umowach o świadczenie usług pasażerskich przewozów. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie warunków podróżowania nawet w wyższym standardzie niż przewidują to przepisy prawa. Namawiamy wszystkich by takie praktyki stosować. Ułatwieniem będzie z pewnością analiza przygotowane przez UTK. Zebraliśmy w jednym miejscu doświadczenia wielu organizatorów transportu. Powinno to ułatwić konstruowanie oferty lepiej dostosowanej do pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Opracowanie stanowi zbiór dobrych praktyk i rekomendacji dla organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego, analityków branży transportowej oraz wszystkich osób zainteresowanych jakością obsługi pasażerów w transporcie kolejowym.

Pełny raport jest do pobrania w dziale Opracowania Urzędu Transportu Kolejowego.




Polecamy

do góry