w związku z art. 54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. Szanowni Państwo:
Ministerstwo Infrastruktury
Polskie Linie Kolejowe
Urząd Transportu Kolejowego
Komenda Główna Policji (dw)
(odbiorca/y petycji)
Petycja w interesie publicznym o sygnaturze własnej PET/II/59/21 złożona przy pomocy środka pomocy elektronicznej „poczty elektronicznej” celem wykorzystania treści w przyszłości lub teraźniejszości.
Dzień dobry, ja niżej podpisana ✄‑‑✄ Inicjatorka ✄‑‑✄ Społeczna ✄‑‑✄ korzystająca z adresu poczty elektronicznej (środka komunikacji elektronicznej)" ✄‑‑✄
"będąca dalej stroną inicjującą postępowanie w trybie Ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) U. 1997 nr 78 poz. 483) zwana dalej jako wnoszącą petycję, przekładam petycję w której postuluje i domagam się zgodnie z ustawą o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) w związku z art.54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997roku (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483) według treści żądania wprowadzenia następujących postulatów w postaci :
- Przed sygnalizatorem kolejowym w odległości 0-100 metrów zamontowane są czujniki postoju, gdzie dyżurny ruchu będzie miał większą kontrolę nad ruchem kolejowym;
- Na łukach linii kolejowej, na zakrętach linii kolejowej, na linii kolejowej gdzie odcinek prosty wynosi mniej niż 3 km – jest zamontowane ogrodzenie zapobiegające przechodzenia w miejscach niebezpiecznych, niewidocznych dla maszynistów i nieodpowiedzialnych obywateli;
- Na liniach kolejowych gdzie linia kolejowa przebiega na wale powyżej drogi lub dolinie gdzie linia przebiega poniżej poziomu ulicy, zamontowane są ekrany akustyczne lub barierki wysokie celem uniemożliwienia przechodzenia w miejscach niewidocznych i niebezpiecznych a tym samym zapobiegnięcie wpadnięcia samochodu czy roweru w dolinę linii kolejowej z wału kolejowego;
- Maszyniści wyposażeni są w specjalne lornetki celem większego bezpieczeństwa w linii kolejowej, gdzie drugi maszynista pomaga maszyniście kierującemu nad oceną szlaku kolejowego;
- Na każdym przystanku kolejowym, posterunku odgałężnym, posterunku odstępowym zamontowana jest toaleta dla maszynistów, co będzie alternatywą dla lokomotyw które nie mają węzła sanitarnego.
Adnotacje:
1.Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 5, art. 13 ust. 1 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) proszę tylko i wyłącznie o odpowiedź elektroniczna na mail z uwagi na sposób wnoszenia pisma do organu rozpatrującego, a ponadto z uwagi na stan epidemii.
2. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach z dnia 11lipca 2014 roku (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) nie wyrażam zgody na publikację danych osobowych na odwzorowanej treści petycji lub jego odwzorowania cyfrowego ( zdjęcie, skan ) na serwisie internetowym organu lub stronie internetowej BIP.
3. Za ewentualne błędy oraz niewiedzę przepraszam oraz ilość składanych pism. Niniejsze pismo nie jest z złośliwości, swawoli a intencją jest dobro publiczne.
4. Proszę uprzejmie o potwierdzenie odbioru i podawania sygnatury (nadawcy) w odpowiedzi zwrotnej celem sprawniejszej wymianie informacji w danej sprawie.
5. Tekst podlegający usunięciu danych/treści celem opublikowania treści pisma na stronie BIP, zgodnie z pkt. 1., 2. celem zwiększenia ochrony danych osobowych (dotyczy : imienia, nazwiska, adresu, e-maila, miejscowości sporządzenia) lub napisany czcionką Times New Roman 12, niebieski 3.
6. W przypadku opublikowania danych osobowych zawartych w petycji (imienia, nazwiska, adresu, miejscowości sporządzenia, adresu e-mailowego) zostanie złożona skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na mocy art. 33 i 34 RODO oraz mogę rozważyć inicjację postępowania skargowego,sądowo-odszkodowawczego z art. 415 kc, art. 416 kc, art. 417 kc,190a kk, 231 kk za niedopełnienie obowiązków służbowo-zawodowych,które doprowadziło do naruszenia prywatności, a więc do związku przyczynowo-skutkowego.
7. Proszę o podanie kategorii archiwalnej pisma w odpowiedzi zwrotnej.
Z poważaniem,
✄‑‑✄
Odpowiedź na petycję z dnia 21 lutego 2021 r.
Warszawa, dnia 30 kwietnia 2021 r.
DOP-WSWI.050.4.2021.5.DL
✄‑‑✄
✄‑‑✄
✄‑‑✄
✄‑‑✄
✄‑‑✄
✄‑‑✄
Szanowna Pani,
w odpowiedzi na petycję z 21 lutego 2021 r. znak: PET/II/59/21 (doręczoną do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, za pomocą środków komunikacji elektronicznej), informuję, iż zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 o petycjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 870), zwanej dalej „ustawą o petycjach”, przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Oznacza to w szczególności, że podmiotem właściwym do rozpatrzenia petycji jest jedynie taki organ władzy publicznej który jest właściwy do zadośćuczynienia żądaniu zawartemu w takim wystąpieniu.
Zadania Prezesa UTK określone są w szczególności w art. 13 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.). Prezes UTK jest krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego oraz organem właściwym w sprawach nadzoru nad przestrzeganiem praw pasażerów w transporcie kolejowym.
Odnosząc się do postulatów zawartych w ww. petycji przedstawiam następujące stanowisko:
- Przed sygnalizatorem kolejowym w odległości 0-100 metrów zamontowane są czujniki postoju, gdzie dyżurny ruchu będzie miał większą kontrolę nad ruchem kolejowy.
Podstawową funkcją instalacji zamontowanych w infrastrukturze kolejowej jest zabezpieczenie ruchu kolejowego przed sytuacjami niebezpiecznymi. Te instalacje pełnią również funkcje informacyjne dla personelu ruchowego. Stan torowego odcinka odziaływania nie tylko wchodzi w układ zależności logicznych wymaganych do podania sygnału zezwalającego, ale jest również zobrazowany na pulpicie/monitorze dyżurnego ruchu. Zamontowanie „czujników postoju” w torze nie ma uzasadnienia ekonomicznego oraz eksploatacyjnego, ponieważ powielałyby one dostępne już systemy, które przekazują takie informacje.
- Na łukach linii kolejowej, na zakrętach linii kolejowej, na linii kolejowej gdzie odcinek prosty wynosi mniej niż 3 km – jest zamontowane ogrodzenie zapobiegające przechodzenia w miejscach niebezpiecznych, niewidocznych dla maszynistów i nieodpowiedzialnych obywatel.
- Na liniach kolejowych gdzie linia kolejowa przebiega na wale powyżej drogi lub dolinie gdzie linia przebiega poniżej poziomu ulicy, zamontowane są ekrany akustyczne lub barierki wysokie celem uniemożliwienia przechodzenia w miejscach niewidocznych i niebezpiecznych a tym samym zapobiegnięcie wpadnięcia samochodu czy roweru w dolinę linii kolejowej z wału kolejowego.
- Maszyniści wyposażeni są w specjalne lornetki celem większego bezpieczeństwa w linii kolejowej, gdzie drugi maszynista pomaga maszyniście kierującemu nad oceną szlaku kolejowego.
Postulaty zawarte w pkt 2, 3 i 4 nie leżą we właściwości Prezesa UTK. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe oraz ich usytuowanie, zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. nr 151 poz. 987 z późn. zm.).
Natomiast ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego oraz przygotowanie pociągów do jazdy, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 360 z późn. zm.).
- Na każdym przystanku kolejowym, posterunku odgałęźnym, posterunku odstępowym zamontowana jest toaleta dla maszynistów, co będzie alternatywą dla lokomotyw które nie mają węzła sanitarnego.
Aktualnie w ramach przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności (zwanych dalej „TSI”) analizowana jest propozycja zmiany do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L nr 356 z 12 grudnia 2014 r., s. 228, z późn. zm.), polegająca na wprowadzeniu wymogu instalowania toalet w lokomotywach służących do przewozów towarowych mająca na celu poprawę warunków BHP maszynistów, a tym samym zwiększyć atrakcyjność tego zawodu biorąc pod uwagę niedobór personelu w sektorze.
Propozycja została skierowana do prac w ramach podgrupy technicznej ds. przewozów towarowych powołanej przy Agencji Kolejowej UE. Możliwość wprowadzenia analizowanej zmiany zależeć będzie od wyników analizy dostępnej przestrzeni w lokomotywach oraz okresu przejściowego dla wdrożenia zmiany.
Mając na uwadze powyższe stanowisko, petycja z 21 lutego 2021 r. znak: PET II/59/21 nie została uwzględniona.
|
MARCIN TRELA WICEPREZES URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO DS. REGULACJI /Dokument podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym./
|
Informacje w tej sprawie można uzyskać pod numerem tel.: 22 749 13 62
Urząd Transportu Kolejowego – Departament Obsługi Prawnej
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przetwarza przekazane dane osobowe zgodnie z przepisami. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www.utk.gov.pl/pl/rodo