- Zamieszczony na stronie internetowej UTK Dokument konsultacyjny – Ustalenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie odpowiedzialności cywilnej działalności przewoźników kolejowych. dotyczący ewentualnej zmiany warunków ubezpieczenia przewoźników kolejowych ma charakter konsultacyjny, na co wskazuje już jego nazwa.
- Dokument konsultacyjny powstał w UTK na podstawie profesjonalnego raportu firmy KPMG (ekspertyza w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności przewoźników kolejowych, opublikowana na stronie internetowej Urzędu 14 stycznia 2014 r.), w którym przeanalizowano m.in. odszkodowania i koszty powstałe w wyniku kilku ostatnich wypadków i katastrof kolejowych. Np. szacowane koszty i odszkodowania po wypadku pod Szczekocinami mogą sięgnąć prawie 77 mln euro.
- Dokument nie jest „fanaberią” UTK, jak czytamy w artykule, ale wynika ze spełnienia wymagania dotyczącego odpowiedzialności cywilnej (OC) przewoźników kolejowych, określonego w art. 46 pkt 5 oraz art. 47 ust. 7 i 8 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r., poz. 1594, z późn. zm.), zobowiązującego licencjonowanego przewoźnika kolejowego do posiadania zabezpieczenia roszczeń majątkowych, związanych z prowadzoną działalnością, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego prowadzi prace nad modelem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
- Po zebraniu opinii w ramach konsultacji suma ubezpieczenia ma być ewentualnie wprowadzana etapami, dając czas przewoźnikom na zaplanowanie takich wydatków w dłuższej perspektywie finansowej. Projekt zakłada wprowadzenie okresu przejściowego, który pozwoli podmiotom na przystosowanie się do nowych warunków.
- Nie jest prawdziwa insynuacja, jakoby propozycja wspierała tylko duże podmioty na rynku, ponieważ w założeniu wyrównuje warunki „gry” dla wszystkich przewoźników.
- W artykule są liczne przekłamania, m.in. minimalne ubezpieczenie w Niemczech wynosi 10 mln euro, a nie 10 mln zł.
- Redaktorka artykułu nie przeanalizowała dokumentu na stronie internetowej UTK i przede wszystkim nie napisała, że jest to materiał do konsultacji !
Puls Biznesu z 16.10.2014 r. s. 6 „Pociąg z drogą polisą”.