Nawigacja

Analizy i opracowania

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Punktualność przewozów kolejowych w II kwartale 2012 roku

02.08.2012

W II kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 93,28%. W porównaniu do I kwartału bieżącego roku stanowiło to spadek o 0,8%. W analizowanym okresie przewoźnicy uruchomili łącznie 383,7 tys. tras, z czego 83 tys. (21,6%) stanowiły pociągi opóźnione na przybyciu. Średni czas opóźnień, z włączeniem opóźnień do 5 minut, nieznacznie wzrósł i wyniósł 8 minut i 28 sekund. O około 33% spadła liczba pociągów opóźnionych do 5 minut. Opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 29,5% (24,5 tys.), od 1 do 2 godzin - 1,2% (1 tys.) oraz powyżej 2 godzin - 0,37% (311).

Poziom punktualności w Polsce kształtował się na podobnym poziomie jak np. w Wielkiej Brytanii, gdzie w czerwcu 2012 roku wyniósł około 92,9%. Do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów, w tym w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.

Punktualność przewozów pasażerskich w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).

Punktualność pociągów towarowych w II kwartale 2012 roku wyniosła 49,38% (spadek o 2,37% w porównaniu do I kwartału 2012 roku). Oznacza to, że ponad połowa pociągów uruchomionych przez przewoźników nie dotarła punktualnie do stacji docelowej. Średni czas opóźnień wyniósł 298 minut, w tym 301 minut (pociągi w komunikacji krajowej) i 255 minut (w komunikacji międzynarodowej).

Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione powyżej 2 godzin (60,9%). Pociągi opóźnione do 30 minut stanowiły 13% (9,1 tys.), od 30 do 60 minut - 9,9% (6,9 tys.) oraz od 1 do 2 godzin - 16,2% (11,4 tys.).

Punktualność przewozów towarowych w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).

Do analizy wskaźnika punktualności przewozów pasażerskich przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut (w przewozach towarowych uwzględniono wszystkie pociągi opóźnione). Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie  (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.

Poziom punktualności przewoźników pasażerskich (opóźnienia powyżej 5 minut)

 

II kwartał 2012

rok 2011

ogółem

93,28%

89,83%

PKP Intercity

83,82%

77,00%

Przewozy Regionalne

93,43%

89,43%

Koleje Mazowieckie - KM

91,23%

90,01%

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście

98,69%

98,18%

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

92,50%

93,42%

Warszawska Kolej Dojazdowa

99,21%

99,50%

Koleje Dolnośląskie

96,64%

93,82%

Koleje Śląskie

86,99%

81,45%

Koleje Wielkopolskie

97,48%

90,73%

Arriva RP

96,67%

91,06%

UBB GMBH

98,24%

98,69%

 

Poziom punktualności przewozów towarowych

 

I kwartał 2012

II kwartał 2012

ogółem

51,75%

49,38%

w ruchu krajowym

50,84%

49,21%

w ruchu międzynarodowym

56,69%

51,68%

 

 

Departament Regulacji Rynku Kolejowego

Wydział Analiz

sprawozdawczosc@utk.gov.pl

tel. 22 630-18-44, 22 630-18-64

do góry