Według danych zgromadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego w anonimowym badaniu obejmującym reprezentatywną grupę deweloperów centrów logistycznych (o łącznym udziale 60% w rynku mierzonym zawartymi transakcjami na wynajem powierzchni [tys. m2] w 2011 roku), sytuacja w zakresie dostępności do infrastruktury kolejowej jest niezadawalająca.
Z próbki 58 parków logistycznych, tylko trzy miały dostęp do infrastruktury kolejowej. Budując centra logistyczne dostosowane do potrzeb klientów, deweloperzy uczestniczący w badaniu potwierdzili niski poziom zainteresowania ze strony klientów dzierżawą powierzchni magazynowych z bezpośrednim dostępem do infrastruktury kolejowej.
Nieduży popyt na kolejowe usługi transportowe uzasadnia się tym, że transport towarów wysokoprzetworzonych musi odbyć się w krótkim czasie na długich dystansach. W Polsce sprawdza się wówczas w większości przypadków wyłącznie transport drogowy.
Dla najemców powierzchni w centrach logistycznych kluczowym elementem jest dobry i sprawny dostęp do dobrze skomunikowanych dróg szybkiego ruchu (ekspresowych, autostrad). Deweloperzy budują na ich potrzeby centra logistyczne przy istniejących skrzyżowaniach głównych szlaków komunikacyjnych kraju, co zapewnia stworzenie optymalnego zaplecza magazynowego w łańcuchu dostaw.
Deweloperzy wskazują również, że czynnikiem warunkującym budowę centrum logistycznego jest również dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej oraz bliskość ośrodków przemysłowych. Podkreślają, że w większości przypadków przy planowaniu lokalizacji nie brano pod uwagę dostępności infrastruktury kolejowej, z powodu braku zapotrzebowania ze strony klientów.
Z odpowiedzi udzielonych w ankietach można wywnioskować, że inwestowanie w obiekty o charakterze spekulacyjnym (bez wcześniejszych umów przednajmu) z dostępem do infrastruktury kolejowej może wiązać się dla deweloperów ze zbyt dużymi kosztami, i tym samym z dużym ryzykiem finansowym. Deweloperzy byliby w stanie wybudować takie centra tylko w odpowiedzi na odpowiedni popyt na usługi transportu kolejowego wśród swoich najemców.
Przeprowadzone badanie potwierdza, że transport kolejowy nie cieszy się w logistyce popularnością. Sytuacja mogłaby ulec zmianie przy zwiększeniu ogólnopojętej konkurencyjności transportu kolejowego, w tym szybkości przemieszczania towarów, dostępności i cen np. w stosunku do transportu drogowego oraz szerszej współpracy i współdziałaniu poszczególnych gałęzi transportu.
Znaczenie poszczególnych czynników i barier związanych z dostępem do infrastruktury kolejowej w centrach logistycznych, wg opinii deweloperów powierzchni magazynowych.
Departament Regulacji Rynku Kolejowego
Wydział Analiz
sprawozdawczosc@utk.gov.pl
tel. 22 630-18-44, 22 630-18-64