Każda osoba, której sytuacja wymaga specjalnej uwagi ze względu na ograniczoną możliwość poruszania się na skutek jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej czy umysłowej bądź na skutek wieku (różnie określanego u różnych przewoźników), może liczyć na bezpłatną pomoc podczas korzystania z transportu kolejowego.
W praktyce oznacza to między innymi osoby:
- poruszające się na wózkach,
- osoby mające trudności z chodzeniem,
- osoby niewidome i niedowidzące,
- osoby głuche i niedosłyszące,
- osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji (tj. osoby, które mają problemy z komunikowaniem się lub rozumieniem języka pisanego albo mówionego, osoby z upośledzeniem funkcji czuciowych bądź upośledzeniem psychicznym lub intelektualnym),
- osoby niskiego wzrostu.
Do osób o ograniczonej możliwości poruszania się nie zalicza się osób uzależnionych od alkoholu lub narkotyków.
Osoby o widocznej niepełnosprawności ruchowej, w tym poruszające się na wózku, a także osoby niewidome, które nie posiadają ważnego biletu, nie muszą zgłaszać się do obsługi pociągu – mogą kupić bilet podczas kontroli bez dodatkowej opłaty.
Osoby podróżujące z rowerem nie są traktowane jako osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Niektórzy przewoźnicy (np. POLREGIO) dopuszczają jednak możliwość zakupu biletu przez rowerzystów podczas kontroli bez opłaty dodatkowej.
W przypadku całkowitej lub częściowej utraty albo uszkodzenia sprzętu osób o ograniczonej możliwości poruszania się przedsiębiorstwo kolejowe musi wypłacić podróżnemu odszkodowanie.
Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek udzielania pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu do/z pociągu. Pasażer może także uzyskać wsparcie przy przemieszczaniu się po terenie dworca.
W przypadku potrzeby tego typu pomocy należy skontaktować się z przewoźnikiem bądź zarządcą z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Optymalny czas to co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą, jednak późniejsze zgłoszenie nie wyklucza udzielenia asysty.
Zgłoszenie o potrzebie uzyskania pomocy powinno zawierać:
- imię i nazwisko,
- dane kontaktowe (najlepiej numer telefonu),
- liczbę osób, które będą odbywały przejazd,
- rodzaj niepełnosprawności,
- czy podróżny porusza się na wózku (jakim) lub czy używa innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się (jakiego),
- datę podróży oraz planowaną godzinę odjazdu i przyjazdu,
- relację (stacja odjazdu i przyjazdu, ewentualnie stacja przesiadkowa) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
- informację, czy podróżny posiada bilet na przejazd, czy konieczny jest zakup biletu; jeżeli podróżny posiada już bilet na przejazd, należy podać numer wagonu i miejsca, o ile podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
- informację, jaka pomoc będzie potrzebna,
- informację, czy w podróży będzie towarzyszył opiekun lub pies asystujący,
- informację o bagażu,
- dodatkowe informacje, np. proponowane miejsce spotkania z osobą udzielającą pomocy.
Niezbędne informacje na temat udzielania pomocy na terenie dworców kolejowych znajdują się na stronie https://www.pkp.pl/pl/dworce/informacje-dla-pasazerow-niepelnosprawnych-lub-o-ograniczonej-sprawnosci-ruchowej.
Dane kontaktowe przewoźników kolejowych do zgłaszania przejazdu osób z niepełnosprawnością:
przewoźnik |
kontakt telefoniczny |
kontakt mailowy/formularz zgłoszeniowy |
---|---|---|
Arriva RP |
703 302 333 – całodobowa infolinia (2,08 zł/min połączenia) |
https://arriva.pl/25/pomoc-osobom-niepelnosprawnym |
Koleje Dolnośląskie |
76 742 11 12 – Biuro Obsługi Klienta |
informacja@kolejedolnoslaskie.eu https://kolejedolnoslaskie.pl/kontakt-2/ |
Koleje Małopolskie |
790 374 036 czynny całodobowo |
dyspozytor@malopolskiekoleje.com.pl |
Koleje Mazowieckie – KM |
22 364 44 44 czynny całodobowo |
|
Koleje Śląskie |
727 030 303 |
|
Koleje Wielkopolskie |
19 757 – całodobowa infolinia (1,29 zł/min. połączenia dla abonentów TK Telekom, w innych przypadkach zgodna z taryfą operatora). |
dyspozytura@koleje-wielkopolskie.com.pl lub za pośrednictwem formularza kontaktowego |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna |
703 203 020 (1,29 zł/min połączenia) | formularz zgłoszeniowy - https://lka.lodzkie.pl/informacje-dla-osob-niepelnosprawnych/ |
PKP Intercity |
42 205 45 31 – całodobowa infolinia 22 391 97 57 – dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych (opłata zgodna z taryfą operatora) |
formularz zgłoszeniowy - https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/informacje-dla-osob-niepelnosprawnych-i-o-ograniczonej-sprawnosci-ruchowej/pomocniczy-formularz-zgloszeniowy.html |
PKP SKM w Trójmieście |
58 721 12 11 |
formularz zgłoszeniowy - https://www.skm.pkp.pl/dla-pasazera/formularz-kontaktowy-dla-niepelnosprawnych |
POLREGIO
|
800 022 222 (dla telefonów stacjonarnych) 22 47 32 354 (dla telefonów komórkowych). Infolinie czynne 7 dni w tygodniu od 7:00 do 23:00 |
formularz zgłoszeniowy - https://polregio.pl/pl/podroz-bez-barier/formularz |
SKM w Warszawie |
22 699 71 95 – czynny w godzinach 8.00–16.00 |
formularz zgłoszeniowy - https://www.skm.warszawa.pl/strefa-pasazera/formularz-zgloszenia-przejazdu-osoby-niepelnosprawnej-i-lub-osob-o-ograniczonej-sprawnosci-ruchowej/ |
WKD |
22 755 70 82 – dyspozytor czynny całodobowo |
|
Leo Express | +420 220 311 700 | info@leoexpress.pl |
Obsługa nie udzieliła Ci pomocy? Złóż reklamację u przewoźnika lub skargę do Urzędu Transportu Kolejowego. Tu znajdziesz dane teleadresowe Urzędu.