Nawigacja

Bilet

Informacja

Strona posiada nowszą wersję

Kliknij tutaj, aby przejść dalej

Zakup biletu

W zależności od przewoźnika bilety możesz kupić:

  • w kasie biletowej,
  • w automacie biletowym na stacji/przystanku lub w pociągu,
  • za pośrednictwem internetu,
  • przez aplikację mobilną,
  • w pociągu u konduktora

- o ile przewoźnik udostępnia sprzedaż biletów w danym kanale sprzedaży.

Przed zakupem biletu w kasie zapamiętaj (a najlepiej zanotuj), z usług jakiego przewoźnika będziesz korzystać. Zapisz również:

  • datę podróży,
  • godzinę odjazdu,
  • rodzaj pociągu (np. TLK).

Przed odejściem od kasy biletowej sprawdź, czy bilet został wydany zgodnie z Twoim życzeniem, a jeśli zauważysz jakąkolwiek niezgodność - niezwłocznie wróć do okienka i wyjaśnij wątpliwości z kasjerem.

Pamiętaj!

Większość przewoźników posiada zawarte umowy dotyczące wzajemnej sprzedaży biletów w swoich kasach (szczegóły w poniższej tabeli). Dzięki temu np. w kasie PKP Intercity kupisz także bilety na pociągi kilku innych przewoźników - i odwrotnie.

Bilet jednorazowy z tradycyjnych kanałów sprzedaży (papierowy) jest wystawiany na konkretną datę, trasę, przewoźnika i rodzaj pociągu, ale niekoniecznie na konkretny pociąg. Oznacza to, że w okresie ważności biletu (np. kilka godzin lub cała doba) możesz podróżować na tej trasie dowolnymi pociągami regionalnymi danego przewoźnika. Wyjątkiem są połączenia PKP Intercity - wszystkie objęte są rezerwacją miejsc, co oznacza, że na bilecie podany jest także numer pociągu, którym można podróżować i rezerwacja konkretnego miejsca (o ile były dostępne i zostało przydzielone).

Po zakupie biletu możesz rozszerzyć jego zakres.

Jeśli zdecydujesz się na dopłatę możesz:

  • podwyższyć kategorię/rodzaj pociągu (w ramach tego samego przewoźnika),
  • przedłużyć trasę przejazdu (ale bez zmiany przewoźnika),
  • przenieść się do wyższej klasy wagonu.

W pozostałych sytuacjach (np. zmiana wymiaru ulgi, zmiana przewoźnika) konieczny jest zwrot biletu i zakup nowego.

W przypadku kolei aglomeracyjnych i części połączeń regionalnych – zwłaszcza w rejonie dużych miast – równolegle do taryf kolejowych mogą obowiązywać wybrane bilety komunikacji miejskiej (w granicach administracyjnych miast/gmin lub obszarów aglomeracji).

Przewoźnik

Gdzie kupić bilet?

PKP Intercity

  • w kasach PKP Intercity, POLREGIO, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach
  • poprzez stronę internetową przewoźnika: https://bilet.intercity.pl/ (system e-IC)
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, e-Podróżnik.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji IC Mobile Navigator, Bilkom, SkyCash, mPay
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą 20 zł od osoby, chyba że nie ma czynnej kasy), z wyjątkiem pociągów kategorii EIP (Pendolino), do których wejście bez ważnego biletu wiąże się z nałożeniem opłaty dodatkowej z tytułu rozpoczęcia przejazdu bez ważnego biletu; ponadto w pociągach kategorii IC i TLK uruchamianych składami zespolonymi obowiązuje pełna rezerwacja miejsc, dlatego decydując się na zakup biletu u obsługi należy przed wejściem do pociągu uzyskać informację o dostępności miejsc i możliwości przejazdu danym połączeniem.

POLREGIO

  • w kasach POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach i w niektórych pociągach
  • poprzez stronę internetową przewoźnika: https://polregio.pl/  https://bilety.polregio.pl/
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, e-Podróżnik.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji POLREGIO - bilety kolejowe, Bilkom, SkyCash, Koleo
  • w salonikach prasowych Kolporter
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Koleje Mazowieckie – KM

  • w kasach Kolei Mazowieckich, POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach
  • poprzez stronę internetową www.mazowieckie.com.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji SkyCash, mPay
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Koleje Dolnośląskie

  • w kasach Kolei Dolnośląskich, POLREGIO, Arrivy RP, Kolei Małopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach i w niektórych pociągach
  • poprzez stronę internetową https://bilet.kolejedolnoslaskie.eu (system e-KD)
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: e-Podróżnik.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji SkyCash, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Koleje Śląskie

  • w kasach Kolei Śląskich, POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach
  • poprzez stronę internetową https://bilet.kolejeslaskie.com (system e-KŚ)
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, e-Podróżnik.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji SkyCash, Bilkom, CallPay, mPay, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Koleje Wielkopolskie

  • w kasach Kolei Wielkopolskich, POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach i w niektórych pociągach
  • poprzez stronę internetową https://bilet.wielkopolskiebilety.pl/
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy, za pomocą aplikacji SkyCash, Bilkom, mPay, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Arriva RP

  • w kasach Arrivy RP, POLREGIO, PKP Intercity, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach
  • poprzez stronę internetową www.arriva.pl
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, e-Podróżnik.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy, za pomocą aplikacji Arriva Polska, SkyCash, Bilkom, moBILET, e-Podróżnik, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy lub automatu)

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście

  • w kasach PKP Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
  • w wybranych punktach sprzedaży na przystankach (np. saloniki prasowe)
  • w automatach biletowych na przystankach
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, Koleo.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji SkyCash, Bilkom, JakDojade, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)

Warszawska Kolej Dojazdowa

  • w kasach Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD)
  • w wybranych punktach handlowych
  • w automatach biletowych dostępnych na stacjach/przystankach
  • poprzez stronę internetową www.wkd.com.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji SkyCash, mPay

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

  • obowiązują bilety Warszawskiego Transportu Publicznego emitowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM Warszawa)
  • w Punktach Obsługi Pasażerów (POP) Warszawskiego Transportu Publicznego - ZTM Warszawa
  • w wybranych punktach handlowych na mieście (np. kioski, saloniki prasowe)
  • w automatach biletowych na przystankach oraz w pociągach
  • przez telefon komórkowy, za pomocą aplikacji SkyCash, moBILET, mPay, JakDojade; zBiletem.pl; GoPay; mobiWawa

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

  • w kasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach oraz w pociągach
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, Koleo.pl, e-Podróżnik.pl
  • przez telefon komórkowy, za pomocą aplikacji SkyCash, Bilkom, mPay, Koleo
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy lub automatu)

Koleje Małopolskie

  • w kasach Kolei Małopolskich, POLREGIO, PKP Intercity, Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście
  • w automatach biletowych na wybranych stacjach/przystankach i w niektórych pociągach
  • poprzez stronę internetowa www.kolejemalopolskie.com.pl
  • poprzez agencyjne systemy sprzedaży internetowej: Bilkom.pl, e-Podróżnik.pl
  • przez telefon komórkowy za pomocą aplikacji iMKA, Bilkom, mPay
  • u konduktora w pociągu (z dopłatą, chyba że nie ma czynnej kasy)
 

Samoobsługowe kanały dystrybucji biletów, czyli internet i telefon.

Jeśli chcesz uniknąć kolejek do kasy, możesz kupić bilet przez Internet. W przypadku niektórych spółek sposób ten jest związany z koniecznością wcześniejszego założenia konta. Bilety możesz wydrukować lub okazać na urządzeniu elektronicznym. W przypadku podróży międzynarodowych w wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia obowiązkowe jest wydrukowanie biletu.

Elektroniczne bilety można również kupić w szeregu aplikacji mobilnych. Zazwyczaj należy je wówczas okazać do kontroli wyłącznie w danej aplikacji.

Z uwagi na to, że bilety internetowe można dowolnie powielać, są one w większości imienne, a ich posiadacz (osoba, której imię i nazwisko wpisano przy zakupie biletu) ma obowiązek okazać kontrolerowi dokument umożliwiający potwierdzenie tożsamości. Legalność takiego rozwiązania potwierdził w przeszłości Urząd Ochrony Danych Osobowych, o czym pisaliśmy w komunikacie.

Zakup biletu w pociągu

Jeżeli nie udało Ci się kupić biletu w kasie, automacie biletowym, przez internet ani poprzez aplikację mobilną, możesz to zrobić w pociągu (z wyjątkiem pociągów EIP, tj. Pendolino). Pamiętaj! Przed lub niezwłocznie po wejściu do pociągu zgłoś konduktorowi brak biletu i potrzebę jego zakupu. W przypadku podróży pociągami niektórych przewoźników regionalnych powinienieś dodatkowo wsiąść pierwszymi drzwiami do pierwszego składu pociągu (licząc od kierunku jazdy) i tam zgłosić się do konduktora, a w przypadku jego nieobecności - oczekiwać w tamtym miejscu na obsługę. Bilet zakupiony w pociągu może być droższy, ponieważ w przypadku rozpoczęcia podróży od stacji, na której znajduje się czynna kasa biletowa, pobierana jest dodatkowa opłata za jego wydanie, określona w cenniku danego przewoźnika. Niektórzy przewoźnicy doliczają także opłatę konduktorską w przypadku, gdy podróży wsiada na stacji, na której była możliwość skorzystania z biletomatu. Szczegóły dotyczące zasad zakupu biletów w pociągach i związane z tym ograniczenia są określone w regulaminach przewoźników.

Jeżeli nabycie biletu w kasie lub automacie biletowym nie jest możliwe (np. na stacji nie ma kasy czy automatu biletowego bądź kasa biletowa w momencie rozpoczynania podróży jest nieczynna), powinieneś mieć możliwość zakupu biletu w pociągu bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych opłat. Na stacjach/dworcach w gablotach informacyjnych powinny znajdować się informacje o najbliższej stacji kolejowej lub miejscu, w którym znajdują się kasy biletowe lub automaty biletowe.

 

do góry