W zależności od przewoźnika bilety możesz kupić:
- w kasie biletowej,
- w automacie biletowym na stacji/przystanku lub w pociągu,
- za pośrednictwem internetu,
- przez aplikację mobilną,
- w pociągu u konduktora
- o ile przewoźnik udostępnia sprzedaż biletów w danym kanale sprzedaży.
Przed zakupem biletu w kasie zapamiętaj (a najlepiej zanotuj), z usług jakiego przewoźnika będziesz korzystać. Zapisz również:
- datę podróży,
- godzinę odjazdu,
- rodzaj pociągu (np. TLK).
Przed odejściem od kasy biletowej sprawdź, czy bilet został wydany zgodnie z Twoim życzeniem, a jeśli zauważysz jakąkolwiek niezgodność - niezwłocznie wróć do okienka i wyjaśnij wątpliwości z kasjerem.
Pamiętaj!
Większość przewoźników posiada zawarte umowy dotyczące wzajemnej sprzedaży biletów w swoich kasach (szczegóły w poniższej tabeli). Dzięki temu np. w kasie PKP Intercity kupisz także bilety na pociągi kilku innych przewoźników - i odwrotnie.
Bilet jednorazowy z tradycyjnych kanałów sprzedaży (papierowy) jest wystawiany na konkretną datę, trasę, przewoźnika i rodzaj pociągu, ale niekoniecznie na konkretny pociąg. Oznacza to, że w okresie ważności biletu (np. kilka godzin lub cała doba) możesz podróżować na tej trasie dowolnymi pociągami regionalnymi danego przewoźnika. Wyjątkiem są połączenia PKP Intercity - wszystkie objęte są rezerwacją miejsc, co oznacza, że na bilecie podany jest także numer pociągu, którym można podróżować i rezerwacja konkretnego miejsca (o ile były dostępne i zostało przydzielone).
Po zakupie biletu możesz rozszerzyć jego zakres.
Jeśli zdecydujesz się na dopłatę możesz:
- podwyższyć kategorię/rodzaj pociągu (w ramach tego samego przewoźnika),
- przedłużyć trasę przejazdu (ale bez zmiany przewoźnika),
- przenieść się do wyższej klasy wagonu.
W pozostałych sytuacjach (np. zmiana wymiaru ulgi, zmiana przewoźnika) konieczny jest zwrot biletu i zakup nowego.
W przypadku kolei aglomeracyjnych i części połączeń regionalnych – zwłaszcza w rejonie dużych miast – równolegle do taryf kolejowych mogą obowiązywać wybrane bilety komunikacji miejskiej (w granicach administracyjnych miast/gmin lub obszarów aglomeracji).
Przewoźnik |
Gdzie kupić bilet? |
---|---|
PKP Intercity |
|
POLREGIO |
|
Koleje Mazowieckie – KM |
|
Koleje Dolnośląskie |
|
Koleje Śląskie |
|
Koleje Wielkopolskie |
|
Arriva RP |
|
Szybka Kolej Miejska w Trójmieście |
|
Warszawska Kolej Dojazdowa |
|
Szybka Kolej Miejska w Warszawie |
|
Łódzka Kolej Aglomeracyjna |
|
Koleje Małopolskie |
|
Samoobsługowe kanały dystrybucji biletów, czyli internet i telefon.
Jeśli chcesz uniknąć kolejek do kasy, możesz kupić bilet przez Internet. W przypadku niektórych spółek sposób ten jest związany z koniecznością wcześniejszego założenia konta. Bilety możesz wydrukować lub okazać na urządzeniu elektronicznym. W przypadku podróży międzynarodowych w wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia obowiązkowe jest wydrukowanie biletu.
Elektroniczne bilety można również kupić w szeregu aplikacji mobilnych. Zazwyczaj należy je wówczas okazać do kontroli wyłącznie w danej aplikacji.
Z uwagi na to, że bilety internetowe można dowolnie powielać, są one w większości imienne, a ich posiadacz (osoba, której imię i nazwisko wpisano przy zakupie biletu) ma obowiązek okazać kontrolerowi dokument umożliwiający potwierdzenie tożsamości. Legalność takiego rozwiązania potwierdził w przeszłości Urząd Ochrony Danych Osobowych, o czym pisaliśmy w komunikacie.
Zakup biletu w pociągu
Jeżeli nie udało Ci się kupić biletu w kasie, automacie biletowym, przez internet ani poprzez aplikację mobilną, możesz to zrobić w pociągu (z wyjątkiem pociągów EIP, tj. Pendolino). Pamiętaj! Przed lub niezwłocznie po wejściu do pociągu zgłoś konduktorowi brak biletu i potrzebę jego zakupu. W przypadku podróży pociągami niektórych przewoźników regionalnych powinienieś dodatkowo wsiąść pierwszymi drzwiami do pierwszego składu pociągu (licząc od kierunku jazdy) i tam zgłosić się do konduktora, a w przypadku jego nieobecności - oczekiwać w tamtym miejscu na obsługę. Bilet zakupiony w pociągu może być droższy, ponieważ w przypadku rozpoczęcia podróży od stacji, na której znajduje się czynna kasa biletowa, pobierana jest dodatkowa opłata za jego wydanie, określona w cenniku danego przewoźnika. Niektórzy przewoźnicy doliczają także opłatę konduktorską w przypadku, gdy podróży wsiada na stacji, na której była możliwość skorzystania z biletomatu. Szczegóły dotyczące zasad zakupu biletów w pociągach i związane z tym ograniczenia są określone w regulaminach przewoźników.
Jeżeli nabycie biletu w kasie lub automacie biletowym nie jest możliwe (np. na stacji nie ma kasy czy automatu biletowego bądź kasa biletowa w momencie rozpoczynania podróży jest nieczynna), powinieneś mieć możliwość zakupu biletu w pociągu bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych opłat. Na stacjach/dworcach w gablotach informacyjnych powinny znajdować się informacje o najbliższej stacji kolejowej lub miejscu, w którym znajdują się kasy biletowe lub automaty biletowe.