Nawigacja

Zespół ds. stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej

Piąte spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp– 27.10.2011

W dniu 27 października 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się piąte spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Na spotkaniu, w którym uczestniczyło blisko 20 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa tematy tj. propozycję metodologii kalkulacji stawek jednostkowych za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej oraz podsumowanie problemów obowiązującej metodologii wyznaczania stawek.

„Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej – metodologia kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej

W pierwszej części spotkania Członkowie Zespołu zapoznali się i wyrazili swoje opinie na temat metodologii kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej. Metodologia ta powstała w oparciu o:

  1. Przekazane przez zarządców infrastruktury kolejowej struktury kosztów,
  2. Dotychczas stosowane praktyki w zakresie wyznaczania stawek jednostkowych opłaty podstawowej,
  3. Ogólnodostępne analizy, opracowania, publikacje i raporty, jak i wytyczne wynikające z dyrektyw, ustaw i rozporządzeń,
  4. Wiedzę ekspertów Zespołu ds. Stawek.

Omówiono następujące zagadnienia:

Podział, alokacja oraz definicje kosztów, w tym podział na:

  1. Koszty rodzajowe, oraz
  2. Specyficzne koszty kolejowe tj. koszty utrzymania linii kolejowych, koszty sieci trakcyjnej, koszty prowadzenia ruchu kolejowego (składające się na koszty bezpośrednie udostępniania infrastruktury kolejowej), koszty pośrednie administracji, ogólnozakładowe i finansowe,
  3. Wymaganą przez Rozporządzenie konstrukcję cennika,
  4. Metodologię kalkulacji stawek i przykładowe scenariusze wraz z wynikiem stawek jednostkowych PKP PLK S.A.

„Problemy, jakie powinien rozwiązywać nowy model kalkulacji stawek.  Rozważania nad poszczególnymi parametrami.”

W drugiej części spotkania Członkowie Zespołu zapoznali się i wyrazili swoje opinie na temat kolejnych kwestii, jakie powinny być rozpatrzone przez Zespół ds. stawek oraz oceny już poruszanych kwestii.

Omówiono następujące zagadnienia, których do tej pory nie omawiano szczegółowo tj.:

  1. Czy stawki powinny być kalkulowane na okres dłuższy niż jednoroczny?
  2. Uwzględnienie różnego rodzaju zniżek dla przewoźników,
  3. Uwzględnienie, bądź nie, kosztów sieci trakcyjnej w stawkach za dostęp do infrastruktury,
  4. Różne stawki dla pociągów pasażerskich ze względu na rodzaj wykonywanych przewozów,
  5. Amortyzacja – czyli model finansowania zarządcy infrastruktury,
  6. Prędkość handlowa vs. Prędkość techniczna,
  7. Kwestia prędkości vs. zużycie sprzętu.

Omówiono również następujące zagadnienia, dla których przedstawiono rekomendacje tj.:

  1. Model docelowy powinien uwzględniać naciski na oś;
  2. Koszt przewozu każdej kolejnej tony powinien być degresywny;
  3. Przewoźnicy wskazywali, że w stawkach za dostęp do infrastruktury dla wyższych kategorii płacą za prędkości, których nie są w stanie osiągnąć;
  4. Podział na kategorie jest podziałem sztucznym – kategorie linii powinny odzwierciedlać stan infrastruktury.

Na zakończenie spotkania przedstawiciele Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych przedstawili prezentację, która zawierała ich propozycję dotyczącą metodologii kalkulacji stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK zachęca wszystkich zainteresowanych do nadsyłania na skrzynkę podawczą stawki@utk.gov.plwszelkich informacji (problemy, propozycje rozwiązań) mogących usprawnić proces ustalania stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Termin kolejnego spotkania Zespołu ds. stawek został wyznaczony na 21 listopada 2011 r. (poniedziałek) o godz. 10.30 w siedzibie urzędu.  

Załączniki:

do góry