Nawigacja

Zespół ds. stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej

Dziewiąte spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej - 28.03.2012

W dniu 28 marca 2012 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się dziewiąte spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Tematem spotkania było omówienie projektu stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na rozkład jazdy pociągów 2012/2013.

Na spotkaniu, w którym uczestniczyło 23 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego, przedstawiono trzy prezentacje:

  1. Projekt stawek jednostkowych opłaty podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na rozkład jazdy pociągów 2012/2013.
  2. Porównanie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w rozkładzie jazdy 2011/2012 do 2012/2013 na podstawie otrzymanego projektu Cennika, obowiązującego od dnia 9 grudnia 2012 r. dla pociągów „Przewozy Regionalne” sp. z o.o.
  3. Porównanie zmian w Cennikach  PKP PLK S.A. na RJ: 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013.

Na początku spotkania Członkowie Zespołu zapoznali się z prezentacją zatytułowaną Projekt stawek jednostkowych opłaty podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na rozkład jazdy pociągów 2012/2013”.

Pierwsza prezentacja przedstawiła tematy związane z kształtowaniem się opłaty podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK SA na rozkład jazdy pociągów 2012/2013. Zaprezentowano w szczególności czynniki wpływające na średnią  stawkę sieciową, w tym uwzględnienie przez zarządcę w kosztach przyjętych do kalkulacji stawek za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej kosztów SOK, stanowiących ok. 45% wzrastającej bazy kosztowej oraz wpływ decyzji Prezesa UTK na stawki 2012/2013.

Prezentacja druga przedstawiła problem zmian stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, w tym przede wszystkim za usługę minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej dla wskazanych relacji oraz wzrostu opłaty dodatkowej z tytułu dostępu do peronów, w szczególności dla przewozów dalekobieżnych.

Prezentacja trzecia dotyczyła porównania zmian w Cennikach PKP PLK S.A.  dla usługi minimalnego dostępu, dostępu do urządzeń związanych z obsługa pociągów oraz usług dodatkowych na rozkłady jazdy pociągów 2011/2011, 2011/2012, 2012/2013. Zasygnalizowane zostały zmiany stawek, zwłaszcza w istotnych dla istotnych dla prezentującego kategoriach i przedziałach masowych,  w szczególności problematyczne  dla przewozów rozproszonych a także problemy, dotyczące usług dostępu do urządzeń, m.in. korzystania z torów do czynności rozładunkowych  oraz uwzględnienie w projekcie stawek jednostkowych opłat dodatkowych usługi SOK.

Podniesiono również problem wypełniania obowiązków przepisów unijnych, w szczególności ustalania opłat podstawowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej po koszcie, który jest bezpośrednio ponoszony jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. Dyskusji poddano zwłaszcza zasadność kosztów amortyzacji oraz kosztów finansowych, przyjmowanych do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej. Poruszano także inne zagadnienia, w tym definiowania prędkości technicznej i jej wpływu na kalkulację stawek, dużego zróżnicowania prędkości na odcinkach linii, określania opłat na dłuższe okresy czasowe niż obecnie, np. na okres 4 – 5 lat.

do góry