9 grudnia 2020 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek Kolei Mazowieckich - KM sp. z o.o.[i] z 8 grudnia 2020 r. w sprawie uruchamiania pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Zachodnia – Ustka i w relacji powrotnej. Następnie 8 stycznia 2021 r. Koleje Mazowieckie przedstawiły poprawioną wersję wniosku. Przewoźnik planuje wykonywać przejazdy na trasie Warszawa Zachodnia – Ustka i w relacji powrotnej codziennie w okresie wakacji szkolnych (letnich), w terminie od 25 czerwca 2022 r. do 31 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026.
Przekazany przez Koleje Mazowieckie wniosek wymagał uzupełnienia m.in. w zakresie:
- przedstawionego rozkładu jazdy pociągów;
- spodziewanych ewentualnych odstępstw od standardowego rozkładu jazdy pod względem częstotliwości kursowania lub stacji zatrzymania dla każdego z kierunków;
- występowania w przedstawionej dokumentacji szczególnie chronionych informacji handlowych;
Po spełnieniu przez Koleje Mazowieckie wymogów prawnych możliwe było opublikowanie przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Prezesa UTK) jawnej wersji powiadomienia w sprawie uruchomienia nowego połączenia na trasie krajowej.
Szczegóły dotyczące usługi Przewoźnika zostały ujęte w jawnej wersji powiadomienia Kolei Mazowieckich, dostępnej w załączniku poniżej.
W związku z otrzymaniem od Kolei Mazowieckich powiadomienia o proponowanych nowych kolejowych przewozach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana rozporządzeniem 2018/1795[ii].
Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia 2018/1795 organ regulacyjny publikuje na swojej stronie internetowej standardowy formularz powiadomienia składany przez wnioskodawcę i bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w terminie 10 dni od otrzymania wypełnionego formularza powiadomienia, powiadamia następujące podmioty:
- każdy właściwy organ, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na tej trasie lub trasie alternatywnej w rozumieniu dyrektywy 2012/34/UE[iii];
- każdy inny zainteresowany właściwy organ mający prawo ograniczenia dostępu na mocy art. 11 dyrektywy 2012/34/UE;
- każde przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące przewozy w ramach umowy o świadczenie usług publicznych na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej.
W związku z przedstawieniem przez Przewoźnika wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy o transporcie kolejowym[iv] oraz rozporządzenia 2018/1795, Prezes UTK obowiązany jest opublikować treść powiadomienia w sprawie przyznania otwartego dostępu na trasie krajowej na swojej stronie internetowej.
Termin do wniesienia wniosków o badanie równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia. Wszystkie informacje przesyła się do organu regulacyjnego w formie elektronicznej.
Szczegółowa trasa połączenia pasażerskiego, z uwzględnieniem stacji zatrzymania oraz godzin odjazdu i przyjazdu:
relacja Warszawa Zachodnia – Ustka |
|||
---|---|---|---|
odległość km |
stacja |
godz. przyjazdu |
godz. odjazdu |
|
Warszawa Zachodnia |
|
07:00 |
3,082 |
Warszawa Centralna |
07:05 |
07:10 |
4,254 |
Warszawa Wschodnia |
07:16 |
07:17 |
20,057 |
Legionowo |
07:32 |
07:33 |
14,76 |
Nowy Dwór Maz. |
07:44 |
07:45 |
20,203 |
Nasielsk |
07:57 |
07:58 |
37,907 |
Ciechanów |
08:15 |
08:16 |
29,698 |
Mława Miasto |
08:29 |
08:30 |
20,468 |
Działdowo |
08:41 |
08:42 |
60,75 |
Iława Główna |
09:12 |
09:13 |
33,321 |
Prabuty |
09:29 |
09:30 |
35,591 |
Malbork |
09:48 |
09:49 |
18,361 |
Tczew |
10:01 |
10:02 |
31,874 |
Gdańsk Główny |
10:19 |
10:21 |
4,18 |
Gdańsk Wrzeszcz |
10:25 |
10:26 |
3,828 |
Gdańsk Oliwa |
10:29 |
10:30 |
3,653 |
Sopot |
10:34 |
10:35 |
9,331 |
Gdynia Główna |
10:43 |
10:45 |
23,003 |
Wejherowo |
11:01 |
11:02 |
35,75 |
Lębork |
11:28 |
11:29 |
51,428 |
Słupsk |
11:57 |
12:05 |
17,105 |
Ustka |
12:19 |
|
478,604 |
|
|
|
relacja Ustka - Warszawa Zachodnia |
|||
---|---|---|---|
odległość km |
stacja |
godz. przyjazdu |
godz. odjazdu |
|
Ustka |
|
13:35 |
17,105 |
Słupsk |
13:50 |
13:59 |
51,428 |
Lębork |
14:29 |
14:30 |
35,75 |
Wejherowo |
15:03 |
15:04 |
23,003 |
Gdynia Główna |
15:26 |
15:28 |
9,331 |
Sopot |
15:35 |
15:36 |
3,653 |
Gdańsk Oliwa |
15:41 |
15:42 |
3,828 |
Gdańsk Wrzeszcz |
15:45 |
15:46 |
4,18 |
Gdańsk Główny |
15:51 |
15:53 |
31,874 |
Tczew |
16:08 |
16:09 |
18,361 |
Malbork |
16:19 |
16:20 |
35,591 |
Prabuty |
16:37 |
16:38 |
33,321 |
Iława Główna |
16:55 |
16:56 |
60,75 |
Działdowo |
17:27 |
17:28 |
20,468 |
Mława Miasto |
17:38 |
17:39 |
29,698 |
Ciechanów |
17:53 |
17:54 |
37,907 |
Nasielsk |
18:11 |
18:12 |
20,203 |
Nowy Dwór Maz. |
18:23 |
18:24 |
14,76 |
Legionowo |
18:32 |
18:33 |
20,057 |
Warszawa Wschodnia |
18:45 |
18:47 |
4,254 |
Warszawa Centralna |
18:53 |
18:56 |
3,082 |
Warszawa Zachodnia |
19:00 |
|
478,604 |
|
|
|
[i] „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwane dalej „Kolejami Mazowieckimi” lub „Przewoźnikiem”.
[ii] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294, z 21.11.2018 r., str. 5), zwane dalej „rozporządzeniem 2018/1795”.
[iii] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE. L 343 z 14.12.2012 r., str. 32) zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniająca dyrektywę 2012/34/UE w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarzadzania infrastruktura kolejową (Dz. Urz. UE L 352 z 23.12.2016 r, str. 1).
[iv] Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 1043 z późn. zm.).