16 kwietnia 2021 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek RegioJet a. s.[1] w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Wschodnia – Oostende i w relacji powrotnej.
Przewoźnik został wezwany do uzupełnienia braków w celu umożliwienia organowi regulacyjnemu przeprowadzenia wszystkich niezbędnych czynności w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym.
Przekazany przez Przewoźnika wniosek wymagał uzupełnienia m.in. w zakresie:
- złożenia wersji jawnej powiadomienia w formie elektronicznej, przewidzianej dla tej czynności zgodnie z przepisami prawa, oraz podpisanej zgodnie z zasadami reprezentacji RegioJet;
- przedstawienia dokumentu potwierdzającego umocowanie do reprezentowania RegioJet przez osobę, która podpisała wniosek, zgodnie z obowiązującymi zasadami reprezentacji Przewoźnika; oraz
- wskazania w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości adresu, na który ma być wysyłana korespondencja w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym.
29 kwietnia 2021 r. RegioJet uzupełnił brakującą dokumentację.
Po spełnieniu przez Przewoźnika wymogów prawnych możliwe było opublikowanie przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Prezesa UTK) wersji jawnej powiadomienia w sprawie uruchomienia nowego połączenia.
Część trasy, na której RegioJet planuje realizować nową usługę, przebiega przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z tego względu Prezes UTK jest organem uprawnionym do wydania decyzji o otwartym dostępie na odcinku przebiegającym przez obszar Rzeczypospolitej Polskiej w ramach trasy międzynarodowej.
Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 12 grudnia 2021 r. do 12 grudnia 2026 r. RegioJet planuje realizować jeden kurs dziennie, wykonywany od poniedziałku do niedzieli, przez cały roczny rozkład jazdy.
Zgodnie z wnioskiem RegioJet na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pociąg dostępny będzie wyłącznie w ruchu międzynarodowym. Dlatego w złożonym wniosku Przewoźnik oznaczył wszystkie postoje na terenie Polski w kierunku stacji Oostende jako „tylko do wejścia”, natomiast w przeciwnym kierunku, tj. do stacji Warszawa Wschodnia – jako „tylko do wyjścia”. Dotyczy to stacji: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Łowicz Główny, Kutno, Konin, Września, Poznań Główny, Świebodzin i Rzepin. W rezultacie pociąg będzie niedostępny w komunikacji krajowej.
Szczegóły dotyczące usługi Przewoźnika zostały ujęte w jawnej wersji powiadomienia RegioJet dostępnej w załączniku poniżej.
W związku z otrzymaniem od RegioJet powiadomienia o proponowanych nowych kolejowych przewozach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana rozporządzeniem 2018/1795[2].
Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia 2018/1795 organ regulacyjny publikuje na swojej stronie internetowej standardowy formularz powiadomienia składany przez wnioskodawcę i bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w terminie 10 dni od otrzymania wypełnionego formularza powiadomienia, powiadamia następujące podmioty:
a) każdy właściwy organ, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na tej trasie lub trasie alternatywnej w rozumieniu dyrektywy 2012/34/UE[3];
b) każdy inny zainteresowany właściwy organ mający prawo ograniczenia dostępu na mocy art. 11 dyrektywy 2012/34/UE;
c) każde przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące przewozy w ramach umowy o świadczenie usług publicznych na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej.
W związku z przedstawieniem przez Przewoźnika wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.) oraz rozporządzenia 2018/1795 Prezes UTK obowiązany jest opublikować treść powiadomienia w sprawie przyznania otwartego dostępu na swojej stronie internetowej.
Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia. Wszystkie informacje przesyła się do organu regulacyjnego w formie elektronicznej.
km ∑ |
|km| |
stacja |
przyjazd |
odjazd |
---|---|---|---|---|
0 |
|
Warszawa Wschodnia |
|
17:05 ○ |
4 |
4 |
Warszawa Centralna |
17:11 |
17:14 ○ |
7 |
3 |
Warszawa Zachodnia |
17:18 |
17:21 ○ |
85 |
78 |
Łowicz Główny |
18:11 |
18:12 ○ |
130 |
45 |
Kutno |
18:42 |
18:43 ○ |
209 |
79 |
Konin |
19:23 |
19:24 ○ |
260 |
51 |
Września |
19:49 |
19:50 ○ |
309 |
49 |
Poznań Główny |
20:20 |
20:23 ○ |
412 |
103 |
Świebodzin |
21:18 |
21:19 ○ |
465 |
53 |
Rzepin |
21:41 |
21:42 ○ |
485 |
20 |
Frankfurt(Oder) |
22:00 |
22:05 |
566 |
81 |
Berlin Ostbahnhof |
22:58 |
23:00 |
572 |
6 |
Berlin Hbf. |
23:07 |
23:10 |
834 |
262 |
Hannover |
02:05 |
02:07 |
1217 |
383 |
Amsterdam Centraal |
06:01 |
06:06 |
1234 |
17 |
Schiphol |
06:20 |
06:22 |
1277 |
43 |
Den Haag HS |
06:46 |
06:48 |
1300 |
23 |
Rotterdam Centraal |
07:03 |
07:07 |
1357 |
57 |
Roosendaal |
07:39 |
07:41 |
1399 |
42 |
Antwerpen-Centraal |
08:08 |
08:10 |
1446 |
47 |
Brussel-Central |
08:39 |
08:40 |
1448 |
2 |
Brussel-Zuid |
08:44 |
08:49 |
1496 |
48 |
Gent-Sint-Pieters |
09:17 |
09:19 |
1536 |
40 |
Brugge |
09:41 |
09:43 |
1559 |
23 |
Oostende |
09:56 |
|
○ tylko do wejścia
km ∑ |
|km| |
stacja |
przyjazd |
odjazd |
---|---|---|---|---|
0 |
|
Oostende |
|
18:04 |
23 |
23 |
Brugge |
18:17 |
18:19 |
63 |
40 |
Gent-Sint-Pieters |
18:41 |
18:43 |
111 |
48 |
Brussel-Zuid |
19:11 |
19:16 |
113 |
2 |
Brussel-Central |
19:20 |
19:21 |
160 |
47 |
Antwerpen-Centraal |
19:50 |
19:52 |
202 |
42 |
Roosendaal |
20:18 |
20:21 |
259 |
57 |
Rotterdam Centraal |
20:53 |
20:57 |
282 |
23 |
Den Haag HS |
21:12 |
21:14 |
325 |
43 |
Schiphol |
21:38 |
21:40 |
342 |
17 |
Amsterdam |
21:54 |
21:59 |
725 |
383 |
Hannover |
03:45 |
03:47 |
987 |
262 |
Berlin Hbf. |
06:08 |
06:10 |
993 |
6 |
Berlin Ostbahnhof |
06:18 |
06:20 |
1074 |
81 |
Frankfurt(Oder) |
07:10 |
07:15 |
1094 |
20 |
Rzepin |
07:33 |
07:34 ● |
1147 |
53 |
Świebodzin |
07:56 |
07:57 ● |
1250 |
103 |
Poznań Główny |
08:52 |
08:55 ● |
1299 |
49 |
Września |
09:25 |
09:26 ● |
1350 |
51 |
Konin |
09:51 |
09:52 ● |
1429 |
79 |
Kutno |
10:32 |
10:33 ● |
1474 |
45 |
Łowicz Główny |
11:03 |
11:04 ● |
1552 |
78 |
Warszawa Zachodnia |
11:54 |
11:57 ● |
1555 |
3 |
Warszawa Centralna |
12:01 |
12:04 ● |
1559 |
4 |
Warszawa Wschodnia |
12:11 |
● |
● tylko do wyjścia
[1] RegioJet a. s. z siedzibą pod adresem Náměstí Svobody 86/17, 602 00 Brno, Republika Czeska (zwany dalej: „RegioJet” lub „Przewoźnikiem”)
[2] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294, z 21 listopada 2018 r., str. 5), zwane dalej „rozporządzeniem 2018/1795
[3] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE. L Nr 343 z 14 grudnia 2012 r., str. 32)