Nawigacja

Telefony

logo Kultury Bezpieczeństwa

Człowiek – filar kultury bezpieczeństwa

Rokrocznie ogromnym zaszczytem dla Prezesa UTK oraz Kapituły konkursu jest wyróżnianie pracowników odznaczających się niebywałą dbało- ścią o bezpieczeństwo, szczególnym respektowaniem podstawowych zasad kultury bezpieczeństwa, współżycia społecznego, a nade wszystko odpowiedzialnością za siebie i za innych. Łącznie w czterech edycjach konkursu Kapituła zdecydowała o wyróżnieniu 15 pracowników.

Mateusz Szymański – maszynista Kolei Wielkopolskich sp. z o.o., za bohaterskie zachowanie w trakcie zderzenia pociągu z samochodem cię- żarowym. Dzięki szybkiej reakcji i zachowaniu pana Mateusza, który wybiegł z kabiny maszynisty, aby ostrzec pasażerów przed zderzeniem, nikt poważnie nie ucierpiał. Belka przewożona ciężarówką wpadła do wnętrza szynobusu. Tylko dzięki zastosowaniu się do poleceń maszynisty jedna z pasażerek uniknęła zranienia. Do wypadku doszło 19 kwietnia 2016 r. na trasie Poznań – Wągrowiec.

Dariusz Strycharski i Zbigniew Lech – maszynista i starszy ustawiacz spółki PKP Cargo S.A. za wspólną akcję w dniu 2 lutego 2016 r., dzięki której uratowali życie rewidenta, który zasłabł w trakcie pracy na bocznicy. Rewident stracił przytomność w lokomotywie. Maszynista Dariusz Strycharski rozpoczął reanimację w ciasnej kabinie, wezwał pogotowie i po otrzymaniu zgody z nastawni przejechał przed budynek odprawy pociągów. Tam do akcji reanimacyjnej dołączył starszy ustawiacz Zbigniew Lech. Lekarze podkreślali, że gdyby nie szybka i profesjonalna pomoc pracowników PKP Cargo S.A., poszkodowanego nie udałoby się uratować.

Janusz Wyżlic – maszynista„Przewozów Regionalnych” sp. z o.o., który zminimalizował skutki wypadku pociągu PolRegio jadącego z prędkością 100 km/h na trasie z Bydgoszczy do Olsztyna. Podczas remontu wiaduktu na tory spadła betonowa płyta i gdyby nie hamowanie i ewakuacja pasażerów z zagrożonej części składu, cała sytuacja mogłaby się zakończyć tragedią.

Andrzej Urbaszek – maszynista pojazdu trakcyjnego z Zakładu Centralnego „PKP Intercity” S.A. Docenione zostało jego wzorowe zachowanie podczas niebezpiecznej sytuacji, która miała miejsce 16 kwietnia 2018 r. na stacji Częstochowa, kiedy między peron a pociąg wpadł 5-letni chło- piec. Odpowiednia postawa i działanie Pana Andrzeja pozwoliły uniknąć tragedii. Przedstawiona sytuacja ukazuje, że sumienne wykonywanie codziennych obowiązków jest elementem kluczowym, wręcz nieodzownym dla budowania bezpiecznej kolei.

Wyróżnienie  otrzymała  również  drużyna  pociągowa przewoźnika „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., która 13 czerwca 2018 r. obsługiwała pociąg nr 87502 relacji Szczecin Główny – Zielona Góra. Pomimo udziału w nagłej kolizji i odniesionych obrażeń, zespół okazał opanowanie     i podjął właściwe działania ratunkowe względem podróżnych. W skład drużyny wchodził Sławomir Granos – maszynista, Adam Ostapowicz – kierownik pociągu oraz Katarzyna Skrzypczak – konduktor.

Bogumił Gwiździeł – maszynista Kolei Mazowieckich został doceniony za niezwykłą czujność i spostrzegawczość. Prowadząc pociąg relacji Siedlce - Warszawa Zachodnia, na przystanku Warszawa Ochota, po nadaniu przez kierownika pociągu sygnału gotowości do odjazdu maszynista zamknął drzwi i zaczął ruszać, nie przestając obserwować składu w lusterku. Wówczas zauważył upadającego mężczyznę między peron a prowadzony przez niego pociąg. Zahamował skład, otworzył drzwi i powiadomił o całej sytuacji kierownika pociągu. Natychmiastowa reakcja Pana Bogumiła zapobiegła tragedii.

Tomasz Ziomecki – maszynista Kolei Mazowieckich w swojej pracy udowodnił jak ważna jest spostrzegawczość i szybka analiza sytuacji nie- bezpiecznej jaka miała miejsce podczas pełnienia służby. Maszynista stojąc na stacji Warszawa Powiśle widział, że semafor wskazuje sygnał „stój” po czym otrzymał sygnał zezwalający na jazdę „na widoczność”. Na dalszym odcinku, kolejny semafor wskazywał sygnał zezwalający na jazdę. Pan Tomasz zachował jednak szczególną ostrożność, co okazało się kluczowe, ponieważ na stacji Warszawa Wschodnia na torze, po którym poruszał się Pan Tomasz, znajdował się drugi skład. Świadczyło to o awarii semafora nadającego sygnał zezwalający na jazdę.   Pan Tomasz niezwłocznie powiadomił o całej sytuacji dyżurnego ruchu, co pozwoliło na szybką reakcję na stwarzającą zagrożenie awarię.

Dariusz Szymański – maszynista spółki ORLEN KolTrans S.A. prowadząc pociąg ze stacji Olsztyn Gutkowo do stacji Gdynia Port w pewnym momencie zauważył, że na torze, po którym jedzie, przebywa człowiek. Natychmiast uruchomił nagłe hamowanie i pomimo faktu, że osoba ta zdążyła zejść z toru jazdy, zatrzymał pociąg, wyszedł do mężczyzny i przeprowadził z nim rozmowę. Mężczyzna ten chciał odebrać sobie życie i pomimo zniweczenia jego próby, nie zamierzał się poddać. Maszynista natychmiast zgłosił zaistniałą sytuację do wszystkich służb kolejowych i do momentu przyjazdu funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei na miejsce, pozostał z tym człowiekiem, ratując mu życie. Profesjonalna i empatyczna postawa Pana Dariusza pozwoliła na uniknięcie tragedii.

Adam Kamiński –  maszynista spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. ma duże doświadczenie i staż pracy na kolei. Uprawnienia maszynisty posiada od 2014 roku. Kierowcy dwóch aut urządzili sobie wyścig i pędząc ulicami Chotomowa zakończyli swój przejazd na torach. Pan Adam prowadząc pociąg w okolicach Chotomowa, zauważył, że na torach znalazły się dwa samochody osobowe. Niezwłocznie wdrożył hamowanie i użył sygnału radiostop, tym samym zatrzymując pociąg wyjeżdzający w kierunku miejsca zdarzenia z Legionowa. Tylko dzięki szybkiej i zdecydowanej reakcji Pana Adama udało się uniknąć wypadku.

Michał Wanecki – maszynista spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., prowadząc pociąg relacji Góra Kalwaria – Mrozy, zauważył osobę leżącą na sąsiednim torze. Bez chwili wahania użył sygnału Radiostop i uratował ludzkie życie. Pan Michał Wanecki dzięki szybkiej reakcji zapobiegł wystąpieniu wypadku kolejowego. Sytuacja miała miejsce niespełna trzy miesiące po rozpoczęciu przez Pana Michała pracy na stanowisku maszynisty, co dowodzi, że istotne jest nie tylko doświadczenie, ale także efektywne wdrażanie standardów kultury bezpieczeństwa na etapie przygotowania do zawodu.

Paweł Adamski – maszynista spółki POLREGIO S.A. prowadził pociąg relacji Poznań Główny - Toruń Główny. Zbliżając się do stacji Więcławice, maszynista spostrzegł przeszkodę na torze. Przejazd kolejowo-drogowy kategorii C blokował niesprawny zestaw rolniczy. Dzięki właściwej obserwacji szlaku, jak również podjęciu szybkiej decyzji o wdrożeniu hamowania nagłego, Pan Paweł zatrzymał pociąg bezpośrednio przed przeszkodą. Nikomu spośród 75 pasażerów nic się nie stało. Tragedii i tym razem udało się uniknąć, a pociąg po usunięciu przeszkody kontynuował jazdę.

Jakub Rólczak – maszynista spółki „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o. w trakcie prowadzenia pociągu relacji Łódź Fabryczna – Sieradz, po wyjeździe ze stacji Łódź Chojny, zwrócił uwagę na pozostawiony na poboczu samochód osobowy z włączonymi światłami awaryjnymi. Maszynista w tym samym momencie dostrzegł również dwóch mężczyzn, którzy biegnąc wzdłuż toru dawali wyraźne sygnały ostrzegawcze. Pan Jakub w tym momencie wdrożył nagłe hamowanie i wypatrywał przeszkody lub innego zagrożenia w obszarze toru, którym się poruszał. Podczas obserwacji dostrzegł na przeciwległym torze leżącego człowieka. Natychmiast podjął próbę nawiązania łączności z dyżurnym ruchu stacji Łódź Chojny, jednak po chwili zauważył nadjeżdżający po przeciwległym torze pociąg towarowy. W obawie o życie i zdrowie człowieka leżącego na torze podjął decyzję o użyciu sygnału Radiostop. Nadanie sygnału spowodowało zatrzymanie się pociągu towarowego przed osobą leżącą w torze.

Gabriela Karaś - pierwsza kobieta maszynista w Kolejach Mazowieckich, 12 lipca 2022 r. prowadząc pociąg relacji Warszawa Wschodnia – Góra Kalwaria przed peronami stacji Piaseczno zauważyła kobietę leżącą na torach. Natychmiast podała sygnał "baczność", jednocześnie wdrażając hamowanie nagłe. Pociąg zatrzymał się w ostatniej chwili. Jak się okazało na torach znajdowały się dwie osoby postronne. Zdarzenie stanowiło bezpośrednie zagrożenie dla życia ludzkiego jednak dzięki szybkiej reakcji Pani Gabrieli udało się uniknąć tragedii.

Bogdan Multan - maszynista spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. 6 stycznia 2022 r. w stacji Łowicz Główny, podczas jazdy pociągu nieoczekiwanie doszło do zmiany podawanego sygnału na semaforze na sygnał ,,Stój’’ i przyjęcia pociągu na niewłaściwie ułożoną drogę przebiegu. Doszło do przełożenia rozjazdu pod przejeżdżającym pociągiem. Pan Bogdan, widząc przed sobą niewłaściwie ułożoną drogę, zareagował natychmiastowo i wdrożył nagłe hamowanie. Szybka reakcja spowodowała, że skład zatrzymał się na rozjeździe, co zapobiegło wykolejeniu pociągu i ochroniło jego pasażerów.

Stanisław Jastrzębski – maszynista spółki Polregio S.A., oczekując na wjazd pociągu na stacji Toruń Główny, był świadkiem jak jeden z pasażerów zsunął się z peronu, upadł na torowisko i stracił przytomność. Pan Stanisław pospieszył poszkodowanemu z pomocą. Zrobił to wiedząc, że na tor w którym przebywał wraz z poszkodowanym za chwilę wjedzie pociąg osobowy. Zachował przy tym zimną krew i opanowanie, udzielając mężczyźnie pomocy a jednocześnie nakazując natychmiastowe powiadomienie dyżurnego ruchu oraz służb ratowniczych o zaistniałym zdarzeniu. Dzięki błyskawicznej reakcji Pana Stanisława nadjeżdżający pociąg został skierowany na inny tor, a poszkodowany został bezpiecznie przetransportowany do szpitala.

do góry