Nawigacja

Telefony

logo Kultury Bezpieczeństwa

Jak poprawić bezpieczeństwo kolei

- Teraz już nie pytamy czy polska kolej jest bezpieczna, pytamy co zrobić by była bezpieczniejsza – mówił dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego otwierając VII Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Forum to coroczna konferencja poświęcona szeroko pojmowanemu bezpieczeństwu na kolei w Polsce, współorganizowana przez Tor-Audytor i UTK.

W 2019 r. miernik wypadkowości na kolei wyniósł 2,19. Do tylu wypadków doszło na milion pociago-kilometrów. W porównaniu z rokiem 2014 to dokładnie o 1 wypadek mniej na milion pociągo-kilometrów. Nadal największym problem bezpieczeństwa systemu kolejowego są zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych. To na sposobach ograniczenia liczby tych wypadków skupił się dr inż. Ignacy Góra w trakcie wystąpienia otwierającego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.

W 2019 r. na sieci kolejowej doszło do 554 wypadków. Niemal 30% stanowiły potrącenia osób, które przechodziły przez tory w miejscu niedozwolonym (165). Największą grupą (37%) niebezpiecznych zdarzeń były wypadki przejazdach – 205. Na przejazdach i przejściach zginęło 65 osób. W tym 15 osób to ofiary wśród pieszych na strzeżonych przejazdach i przejściach. Liczba ofiar śmiertelnych tego typu zdarzeń wzrosła o 14 w porównaniu z rokiem 2018 r.

Biorąc pod uwagę wypadki na przejazdach, to najwięcej zanotowano na najliczniejszych w Polsce przejazdach kategorii D (wyposażonych w krzyż świętego Andrzeja albo krzyż świętego Andrzeja i znak stop). W 2019 r. było to 127 zdarzeń, w których zginęły 22 osoby, a 12 zostało ciężko rannych. – Chcemy skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na przejazdach, ale w najbliższym czasie skupimy się na tych miejscach, które nie są wyposażone w sygnalizację świetlną i rogatki – zapowiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – W tym roku z inicjatywy urzędu rozpoczną się testy nowoczesnych systemów monitoringu, które automatycznie wychwycą łamanie przepisów przez kierowców – dodał. Urządzenia poza rejestracją naruszeń kodeksu drogowego mogą np. poprzez podświetlenie znaków ostrzegać kierujących o tym, że za szybko zbliżają się do przejazdu. System ma mieć możliwość pracy bez dodatkowego zasilania – dzięki energii wiatrowej i słonecznej,

Jeśli testy systemu zakończą się pozytywnie, to rozpoczną się prace nad zmianami w prawie i montażem urządzeń. Pełne wdrożenie sytemu na wszystkich przejazdach kategorii D i zmiana świadomości kierowców powinny pozwolić na ograniczenie wypadków na przejazdach kategorii D o około 20% - 30%.

Przedstawiciele UTK zaprezentowali również gościom Forum założenia Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów oraz zmiany jakie przyniesie wejście w życie IV pakietu kolejowego. Kamil Wilde, wiceprezes UTK uczestniczył w debacie dotyczącej wyzwań związanych z wdrożeniem IV pakietu. Mówił miedzy innymi o stanie przygotowań do wdrożenia pakietu i zaawansowaniu prac legislacyjnych z tym związanych.

  • Ignacy Góra otworzył VII Forum Bezpieczeństwa Kolejowego
    Ignacy Góra otworzył VII Forum Bezpieczeństwa Kolejowego
  • W Polsce dochodzi do średnio 4 wypadków każdego tygodnia.
    W Polsce dochodzi do średnio 4 wypadków każdego tygodnia.
  • Nadal największym problem bezpieczeństwa systemu kolejowego są zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych - mówił Ignacy Góra, Prezes UTK.
    Nadal największym problem bezpieczeństwa systemu kolejowego są zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych - mówił Ignacy Góra, Prezes UTK.
  • Przedstawiciele UTK zaprezentowali gościom Forum założenia Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów oraz zmiany jakie przyniesie wejście w życie IV pakietu kolejowego.
    Przedstawiciele UTK zaprezentowali gościom Forum założenia Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów oraz zmiany jakie przyniesie wejście w życie IV pakietu kolejowego.
do góry