Nawigacja

logo Funduszy Europejskich

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”

Komitet Transportu PAN w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów

09.12.2022

W Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów odbyło się spotkanie Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk z udziałem dr inż. Ignacego Góry, Prezesa UTK. Spotkanie było okazją do omówienia nowych zasad egzaminowania maszynistów i zaprezentowania nowoczesnego centrum.

W czwartek 8 grudnia odbyło się spotkanie Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK, który jest również członkiem komitetu, omówił nowe zasady egzaminowania maszynistów, które zaczną obowiązywać od 2023 r. oraz przedstawił nowy ośrodek.

„CEMM skupia wszystko to, czego potrzebujemy, aby budować bezpieczną kolej. Nowe przepisy dotyczące kandydatów na maszynistów wraz z ośrodkiem wyposażonym w najnowocześniejsze technologie to element kompleksowej strategii podnoszenia bezpieczeństwa transportu kolejowego realizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Cieszę się, że znajduje ona uznanie w środowisku naukowym Polskiej Akademii Nauk” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Nowoczesne technologie, staranność przygotowania wizualizacji, jak również precyzyjnie odwzorowane warunki jazdy maszynisty znalazły uznanie wśród członków Komitetu Transportu, czyli nie tylko wśród przedstawicieli branży kolejowej, ale także pilotów samolotów czy kapitanów morskich masowców.

Egzaminy na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty będą państwowe i przeprowadzane przez Prezesa UTK, a w części teoretycznej egzaminu na świadectwo pojawią się jazdy na symulatorach. Wszystko będzie się odbywało w jednym z najnowocześniejszych ośrodków egzaminowania w Europie – CEMM – zbudowanym przez UTK przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. W budynku CEMM, obok zaplecza egzaminacyjnego i socjalnego,  znajdują się symulatory zaprojektowane i zbudowane z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej podnieść jakość egzaminowania maszynistów, a w konsekwencji poziom bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce.

Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk został powołany w 1972 r. i zajmuje się m.in. transportem w aglomeracjach miejskich, transportem kolejowym, a także technologiami procesów przewozowych.

 

 

 

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

  • Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra i po prawej stronie przedstawiciel Polskiej Akademii Nauk siedzą przy stole. W tle ścianka z tkaniny z grafiką pociągu. Po lewej stronie widoczna flaga unijna.
  • Grupa mężczyzn ubranych w garnitury siedzi przy stole. Na stole mikrofony oraz woda mineralna w butelkach
  • Dwóch mężczyzn ubranych w ciemne garnitury stoi w jasnym pomieszczeniu gdzie znajduje się symulator
  • Zielona skrzynia (sprzęt elektroniczny), wokół niej mężczyźni w garniturach i jedna kobieta. Goście oglądają urządzenie spoglądając na wyświetlane wskazania. Wśród osób Prezes UTK.
  • Ośmiu mężczyzn stoi i słucha wypowiedzi Prezesa UTK. W ich pobliżu widać fragment symulatora w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Wnętrze pomieszczenia jest jasne i w większości białe.
  • Wnętrze kabiny maszynisty symulatora. Trzech mężczyzn spogląda na pulpit w kabinie.
  • Mężczyzna siedzi przy monitorach na monitorach wyświetlany jest obraz z kamer znajdujących się w kabinie symulatora
do góry