Nawigacja

logo Funduszy Europejskich

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”

Scenariusze egzaminacyjne

W ramach konfiguracji scenariusza egzaminator ma możliwość wyboru parametrów początkowych:

  • konfigurację pociągu: rodzaj pojazdu trakcyjnego, zestawienie pociągu (np. liczba wagonów lub pojazdów trakcyjnych oraz masa brutto pociągu) wraz z określeniem stanu początkowego urządzeń na pojeździe (pojazd „zimny” przed uruchomieniem, pojazd uruchomiony),
  • symulowaną trasę przejazdu (określenie punktu początkowego np. posterunku ruchu lub dowolnego punktu na szlaku, rodzaju trasy np. linia jednotorowa, dwutorowa) z możliwością przejechania trasy w obu kierunkach,
  • sposób prowadzenia ruchu (m.in. jazda pociągowa lub jazda manewrowa, stan urządzeń srk, jazda w warunkach normalnych lub w warunkach nietypowych, jazda pod nadzorem ETCS),
  • warunki środowiskowe:
    • warunki oświetlenia (pora dzienna, pora nocna, pory przejściowe: świt, zmierzch),
    • pora roku i warunki atmosferyczne (słońce, opady atmosferyczne, mgła, w tym zaciągnięcie rzeczywistych warunków pogodowych w danej chwili),
    • mające wpływ na widoczność oraz współczynnik przyczepności,
    • zestaw zaprogramowanych zdarzeń.

Trasy (scenerie) w symulatorze egzaminacyjnym są dobrane w taki sposób, aby każdy kandydat lub maszynista przystępujący do egzaminu mógł zdawać go na trasie sobie znanej. Taki efekt możliwy jest do osiągnięcia poprzez wyposażenie symulatora w taki zestaw tras rzeczywistych obejmujących obszary wszystkich województw, który wykluczy możliwość nieznajomości przez osoby egzaminowane co najmniej jednej z tras. Dlatego w CEMM łączna długość odwzorowanych odcinków linii kolejowych wynosi 5277,937 km (prawie 1/3 wszystkich linii sieci kolejowej w Polsce).

do góry