Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Podsumowanie wyników kontroli na dworcach kolejowych prowadzonych przez inspektorów UTK w okresie wakacyjnym oraz w związku ze zmianą rozkładu jazdy w dniu 01 września 2011 r.

07.09.2011

W związku z nasileniem przewozów pasażerskich w okresie wakacyjnym inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzili działania kontrolne w zakresie przestrzegania praw pasażerów podróżujących koleją.

Skontrolowano łącznie ok. 400 pociągów oraz 32 dworce i stacje kolejowe: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Kutno, Wrocław Główny, Łódź Kaliska, Jelenia Góra, Poznań Główny, Leszno, Ostrów Wielkopolski, Krzyż, Piła Główna, Koszalin, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Katowice, Opole, Częstochowa, Bielsko Biała, Kraków Główny, Przemyśl Główny, Kielce, Lublin, Bydgoszcz, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Iława, Słupsk, Toruń, Władysławowo, Zakopane, Zielona Góra.

Kontrola objęła następujące zagadnienia:

  1. przestrzeganie przepisów rozporządzenia WE/1371/2007, w tym informacje udzielane pasażerom przed podróżą w zakresie:

a. rozkładu jazdy, z uwzględnieniem informacji o warunkach odbycia najszybszej podróży
i informacji o warunkach ponoszenia najniższej opłaty za przewóz w ramach wybranego połączenia;

b. ogólnych warunków umów przewozu, z uwzględnieniem formy udostępniania podróżnym regulaminu przewozu i informacji o aktualnej ofercie biletowej;

c. możliwości i warunków przewozu rowerów, z uwzględnieniem rodzajów wydawanych biletów
i ponoszonych opłat;

  1. informacje wizualne o rozkładzie jazdy;
  2. informacje wizualne i megafonowe o odstępstwach od rozkładu jazdy (opóźnienia, odwołania, zmiany peronu);
  3. czas oczekiwania na uzyskanie informacji i zakup biletu;
  4. wskaźniki dotyczące, jakości świadczonych usług przez przewoźników takie jak: warunki podróżowania w pociągach (przygotowanie do drogi, ogrzewanie, klimatyzacja, oświetlenie);
  5. frekwencję w wagonach;
  6. postępowanie przewoźnika w przypadku rezygnacji z podróży z powodu braku miejsc w pociągu;
  7. informacje udzielane pasażerom podczas przejazdu pociągiem międzynarodowym;
  8. informacje o dostępności pociągu i peronu dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności poruszania się.

Nie odnotowano poważniejszych naruszeń. Występowały jedynie nieliczne nieprawidłowości w zakresie zamieszczania informacji na plakatowym rozkładzie jazdy o dostępności wagonów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, o dostępności wagonów gastronomicznych oraz o dostępności wagonów do przewozu rowerów. Występowały również nieliczne rozbieżności dotyczące informacji zamieszczanej na „żółtych” tablicach informacyjnych z informacjami podstawowymi na stronie internetowej przewoźnika odnośnie zestawienia (składu) pociągu.

W jednostkowych przypadkach zastrzeżenia budził stan techniczny wagonów (np. drzwi między wagonami były niesprawne lub nieczynne siłowniki, przez co występowały trudności w otwieraniu lub ich zamykaniu). Kontrolerzy sprawdzali również czystość w wagonach oraz toaletach. W większości pociągów stan czystości
był zadowalający. Opóźnienia pociągów nie były znaczne. Sięgały od kilku minut do kilkudziesięciu minut. Średnia frekwencja oscylowała pomiędzy 70 - 80%.

Kontrola przeprowadzona w związku z kolejnymi zmianami rozkładu jazdy pociągów od dnia 1 września br. została poprzedzona działaniami nadzorczymi Prezesa UTK, który zebrał informacje, w szczególności o sposobie powiadamiania pasażerów, wzajemnej koordynacji oferty przewozowej oraz o planach i możliwościach powiększenia składów pociągów poprzedzających lub następnych po pociągach, które przewoźnicy planują odwołać lub zlikwidować.

Ogólna ocena sposobu wdrożenia zmian w rozkładach jazdy wszystkich przewoźników wykonujących przewozy w obrębie kontrolowanych relacji i na stacjach wypadła pozytywnie. Nie stwierdzono poważniejszych nieprawidłowości w zakresie przekazywania informacji podróżnym, odprawy biletowej, punktualności kursowania pociągów. Frekwencja w pociągach w ruchu dalekobieżnym nie przekraczała 80 – 100 %, w ruchu podmiejskim i regionalnym w godzinach szczytu sięgała w niektórych przypadkach 120-130 %, poza tym wynosiła do 90%. Na kontrolowanych dworcach nie zaobserwowano przypadków dezorientacji i zdenerwowania podróżnych.

do góry