Między 23 lutego a 18 marca 2016 r. Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę działalności spółki Karpiel w zakresie poprawności stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. Z uwagi na negatywne wyniki kontroli Prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia spółce certyfikatu bezpieczeństwa.
Kontrola wykazała nieprawidłowości w większości obszarów systemu zarządzania bezpieczeństwem. Głównie naruszenia dotyczyły stosowania procedur:
- identyfikacji i analizy ryzyka,
- utrzymania pojazdów kolejowych,
- oceny dostawców,
- monitorowania przez kierownictwo wykonania zadań,
- doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- ustalania odpowiednich celów w zakresie bezpieczeństwa,
- zarządzania zmianami m.in. w wyposażeniu, organizacji, personelu,
- zarządzania kompetencjami personelu,
- zgłaszania, rejestracji, badania i analizowania zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz innych niebezpiecznych zdarzeń,
- wdrażania zaleceń krajowego organu dochodzeniowego i krajowego organu bezpieczeństwa,
- testowania planów kryzysowych we współpracy z innymi stronami,
- przeprowadzania audytów bezpieczeństwa.
Stwierdzone naruszenia świadczą o nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, co stanowi potencjalne zagrożenie wystąpienia wypadków i incydentów zagrażających bezpieczeństwu w ruchu kolejowym.
Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.
Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwia prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej.