Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdów kolejowych spółki MORIS. Sprawdzono, czy spółka spełnia funkcje wskazane w posiadanym certyfikacie.
W wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa dotyczących poprawnego stosowania Systemu Zarządzania Utrzymaniem (MMS), a także przestrzegania warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych.
Spółka odpowiedzialna za utrzymanie pojazdów kolejowych:
- nie stosuje procedury „Przegląd zarządzania”,
- nie sporządziła i nie przedstawiła organowi certyfikującemu rocznego sprawozdania z utrzymania za 2014 r.,
- nie realizuje procedury „Zarządzanie ryzykiem”,
- nie opracowała planów działań doskonalących w oparciu o wskaźniki bezpieczeństwa,
- nie zapewniła niezależności audytów wewnętrznych,
- nie stosuje procedury „Działania korygujące, zapobiegawcze i nadzór nad niezgodnościami”,
- nie wykonuje zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych,
- nieregularnie monitoruje i nie aktualizuje dokumentacji Systemu Zarządzania Utrzymaniem MMS,
- dokonała nieskutecznej oceny zgodności dokumentacji MMS z obowiązującymi przepisami,
- nie ujęła na liście kwalifikowanych dostawców wszystkich dostawców usług,
- nie utworzyła listy potencjalnych dostawców,
- nie rejestruje dokumentów „przywrócenie do eksploatacji”,
- nie rejestruje zleceń dostawców usług dotyczących utrzymania.
Spółka naruszyła przepisy Rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011 z 10 maja 2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 653/2007.
Celem działań UTK jest rozpowszechnianie wśród uczestników rynku kolejowego wiedzy o zasadach bezpieczeństwa systemu kolejowego oraz o konieczności stosowania Systemu Zarządzania Utrzymaniem. System ten powinien być stale doskonalony, należy go korygować, wzbogacać o elementy pozwalające przewidywać zagrożenia i zapobiegać im. Dzięki systemom zarządzania utrzymaniem podwyższa się jakość procesu utrzymania pojazdów kolejowych, co sprzyja bezpiecznej ich eksploatacji.