21 stycznia 2016 r. Sąd Okręgowy w Warszawie – Wydział XVII Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił w całości odwołanie spółki CTL Maczki-Bór od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nakładającej na firmę karę pieniężną za nieterminowe przedłożenie raportu w sprawie bezpieczeństwa.
Sąd w ustnych motywach rozstrzygnięcia w pełni podzielił stanowisko Prezesa UTK i uznał decyzję za prawidłową oraz zgodną z przepisami prawa.
Należy podkreślić, że przedsiębiorca posiadający status zarządcy lub przewoźnika kolejowego ma ustawowy obowiązek terminowego złożenia raportu bezpieczeństwa (art. 17a ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym). Zatem z raportem bezpieczeństwa w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym mamy do czynienia wyłącznie wtedy, gdy dokument zawiera informacje obejmujące łącznie cztery elementy, o których mowa w art. 17a ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, tj.:
- dotyczące spełniania wewnętrznych wymagań bezpieczeństwa oraz realizacji planów bezpieczeństwa;
- przedstawienie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI);
- zauważone nieprawidłowości i wnioski związane z eksploatacją kolei;
- wyniki wewnętrznych audytów bezpieczeństwa.
Brak choćby jednego z powyższych elementów uzasadnia uznanie, że zobowiązany podmiot nie przedstawił Prezesowi UTK raportu bezpieczeństwa, a zatem uchybił ustawowemu obowiązkowi, co uzasadnia nałożenie kary pieniężnej.
Sąd uznał również, że wysokość kary powinna w stosunku do spółki CTL Maczki-Bór oraz innych podmiotów spełniać funkcję prewencyjną, tak aby zapobiec w przyszłości naruszeniom przepisów z zakresu transportu kolejowego. Orzeczenie nie jest prawomocne.