Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili kontrolę na trzech przejazdach kolejowych kategorii „A” (z rogatkami i obsługą na miejscu) na linii nr 94 Kraków Płaszów - Oświęcim. Stwierdzono liczne nieprawidłowości związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Naruszono przepisy w sposób następujący:
- światła sygnalizatora przed przejazdem kolejowym były niewidoczne dla kierowców,
- płyty przejazdowe były uszkodzone,
- dojazd do przejazdu nie był wygrodzony pachołkami,
- podsypka była zanieczyszczona,
- brakowało odpowiedniego odwodnienia w obrębie przejazdu,
- obsługa przejazdu nie miała wymaganych warunków do jego obserwacji,
- dane zawarte w metrykach przejazdów były nieczytelne,
- nie wykonano niezbędnych zabiegów konserwacyjnych i napraw zaleconych po kontroli okresowej przejazdów,
- nie zgłoszono, zgodnie z właściwymi przepisami, zdarzeń kolejowych, które miały miejsce na terenie przejazdu.
Nieprawidłowości naruszają ustawę o transporcie kolejowym oraz wewnętrzne przepisy zarządcy, w tym przepisy systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W wyniku działań Prezes UTK zobligował zarządcę infrastruktury kolejowej spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe do natychmiastowego usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, nakazał sprawdzenie, czy podobne nieprawidłowości nie występują w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich stwierdzenia natychmiastowe usunięcie i zobowiązał spółkę do dostosowania przejazdów do wymagań przepisów prawa.
Działania Prezesa UTK zmierzają do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu oraz przyczyniają się do poszerzania wiedzy uczestników rynku kolejowego o obowiązkach zarządców infrastruktury dotyczących bezpieczeństwa.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do listopada 2015 r. - 446.