Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzili naruszenie przez przewoźnika kolejowego spółkę Rail Polska przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Przewoźnik:
- nie zapewnił, by wypadki, incydenty i zdarzenia potencjalnie wypadkowe były, zgodnie z przepisami, zgłaszane organom krajowym,
- nie zapewnił, by zdarzenia potencjalnie wypadkowe oraz niebezpieczne były właściwie analizowane przez przedsiębiorcę,
- nie wdrożył zaleceń Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych,
- nie określił wymagań kompetencyjnych dla stanowisk pośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
- nie nadzorował sporządzania dokumentacji z audytu wewnętrznego.
Nieprawidłowości naruszały przepisy ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa.
Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 31 grudnia 2015 roku.
Urząd ma na celu podwyższenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, poszerzenie wiedzy uczestników rynku kolejowego o bezpieczeństwie systemu kolejowego, w tym przede wszystkim uświadomienie im obowiązku wdrożenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.