Urząd skontrolował stan infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 159 Żory – Pawłowice, nr 25 Łódź Kaliska – Dębica oraz węzłowej stacji rozrządowej Skarżysko Kamienna, usytuowanej na linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny. Stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nakazano zarządcy infrastruktury spółce PKP Polskie Linie Kolejowe wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych.
Na linii 159 Żory – Pawłowice wykryto m.in.:
- obchody torów nie były realizowane z wymaganą częstotliwością,
- eksploatowano tory kolejowe z brakującymi złączkami,
- eksploatowano tory kolejowe z zużytymi biologicznie podkładami drewnianymi i pękniętymi podkładami betonowymi,
- znaki drogowe były nieczytelne,
- eksploatowano tory kolejowe na podtorzu niezapewniającym odpowiedniego odwodnienia toru (wychlapy),
- nie usuwano roślinności na całej szerokości podsypki i torowiska,
- eksploatowano tory kolejowe z podsypką w bardzo złym stanie,
- oznakowanie położenia iglic rozjazdów było nieprawidłowe,
- występowały „dzikie przejścia”.
Natomiast na linii nr 25 Łódź Kaliska - Dębica oraz na węzłowej stacji rozrządowej Skarżysko Kamienna przepisy naruszono w sposób następujący:
- nie było instalacji odgromowej i uziemiającej,
- w torze wyznaczonym do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów z towarem niebezpiecznym nie było uszczelnionej nawierzchni zabezpieczającej przed przenikaniem towarów niebezpiecznych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych,
- w protokołach okresowej, rocznej kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego wykazano wykonanie niezbędnych zabiegów konserwacyjnych i utrzymaniowych torów, ale ich nie wykonano,
- tory szlakowe, tory główne, dodatkowe i rozjazdy znajdowały się w stanie, który naraża ruch kolejowy na niebezpieczeństwo.
Decyzje Prezesa UTK co do ograniczeń eksploatacyjnych podlegają natychmiastowej wykonalności. W przypadku ich niewykonania Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki.