Prezes UTK nakazał przewoźnikowi kolejowemu Dolnośląskiemu Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM usunięcie nieprawidłowości w systemie zarządzania bezpieczeństwem SMS.
Naruszenie przepisów polegało na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym m.in. na:
- eksploatowaniu pojazdów kolejowych bez nadanego europejskiego numeru pojazdu (EVN) i zatwierdzonej dokumentacji systemu utrzymania (DSU),
- nieprzestrzeganiu cykli utrzymania, które wynikają z DSU,
- niedokumentowaniu czynności związanych z utrzymaniem pojazdów kolejowych zgodnie z wymaganiami zawartymi w DSU,
- braku nadzoru nad przestrzeganiem terminów badań lekarskich pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
- braku nadzoru nad dokumentacją związaną z uprawnieniami pracowników zatrudnionych na stanowiskach kolejowych,
- braku nadzoru nad terminowym przeprowadzeniem egzaminów okresowych,
- braku rejestrowania i analizowania zdarzeń, które mogą doprowadzić do wypadku,
- niewłaściwie funkcjonującym systemie audytów wewnętrznych.
Nieprawidłowości naruszały przepisy:
- rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 z 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa,
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- procedur SMS oraz instrukcji wewnętrznych.
W wyniku działań UTK przewoźnik ma przeanalizować możliwość występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS, a w przypadku ich potwierdzenia natychmiast je usunąć.
Celem działań urzędu jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.