Prezes Urzędu Transportu Kolejowego skontrolował przewoźnika kolejowego CTL Kargo. Sprawdzono, w jakim stopniu zostały wdrożone wymagania prawne systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Stwierdzono nieprawidłowości, które polegały m.in. na:
- niezidentyfikowaniu zagrożeń związanych ze świadczeniem usług trakcyjnych i z brakiem oceny ryzyka związanego z prowadzeniem działalności,
- błędnym przeprowadzeniu oceny ryzyka operacyjnego,
- niewdrożeniu procedury zapewniającej zgłaszanie, rejestrowanie, badanie i analizowanie zdarzeń mogących skutkować wypadkami i innych zdarzeń niebezpiecznych,
- nierejestrowaniu wszystkich zmian zachodzących w systemie zarządzania bezpieczeństwem,
- nieprzeprowadzeniu oceny potencjalnego wpływu zmian w organizacji na bezpieczeństwo systemu kolejowego,
- przydzielaniu do wykonywania zadań związanych z bezpieczeństwem prowadzenia ruchu kolejowego pracowników nieposiadających właściwych kompetencji do wykonywania tych zadań,
- błędnym raportowaniu danych.
Naruszono przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- rozporządzenia Komisji w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa,
- związane z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa,
- przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W wyniku kontroli Prezes UTK:
- nakazał natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art. 66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki w jej wykonaniu.
Urząd ma na celu:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poszerzenie wiedzy uczestników rynku kolejowego o bezpieczeństwie systemu kolejowego, w tym uświadomienie podmiotom rynku obowiązku i konieczności wprowadzenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.