Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) i „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), znajdujących się na liniach kolejowych nr 90 Zebrzydowice-Cieszyn oraz nr 139 Katowice-Zwardoń. Stwierdził nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nakazał zarządcy infrastruktury, spółce PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych.
Naruszenie przepisów dotyczyło m.in.:
- zastosowania niewłaściwej kategorii przejazdów, tj. nieadekwatnych zabezpieczeń w stosunku do natężenia ruchu,
- braku znaków pionowych i poziomych,
- nieprawidłowego usytuowania wskaźników kolejowych,
- braku odpowiedniej widoczności na przejazdach,
- uszkodzeń płyt przejazdowych,
- braku wygrodzenia przejazdów,
- nieprawidłowego prowadzenia metryk przejazdów,
- usytuowania drzew i krzewów w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
- eksploatowania toru kolejowego z brakującymi złączkami,
- eksploatowania toru kolejowego z podsypką w bardzo złym stanie technicznym,
- braku elementów systemu przytwierdzenia szyn do podkładów drewnianych,
- zanieczyszczeniu podsypki, w tym znajdującej się roślinności na ławach torowiska oraz w rowach odwadniających,
- nieskuteczności działań służb nadzoru i kontroli wewnętrznej zarządcy infrastruktury kolejowej.
Decyzje Prezesa UTK wprowadzające ograniczenia eksploatacyjne podlegają natychmiastowej wykonalności. W przypadku ich niewykonania Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Celem działań urzędu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych. W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. 377.