Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę przejazdów kolejowo-drogowych kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) oraz przejść dla pieszych wyposażonych w specjalne barierki, znajdujących się na linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol.
Stwierdzono m. in., że:
- brakuje ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych zamontowanych w urządzeniach samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
- brakuje pionowych znaków drogowych,
- dane zawarte w metrykach przejazdów i przejść nie są zgodne ze stanem faktycznym,
- nie przeprowadzono w pełnym zakresie badań diagnostycznych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
- przejście jest nieprawidłowo zabezpieczone,
- brakuje ważnych informacji w Regulaminie technicznym stacji Łuków.
Nieprawidłowości te naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- procedury - Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej –systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS),
- wewnętrzne zarządcy infrastruktury.
Prezes UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego ich występowania w innych lokalizacjach.
Urząd ma na celu:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. - 377.