Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Niedostateczny stan techniczny przejazdów kolejowo-drogowych oraz infrastruktury kolejowej na linii nr 90 Zebrzydowice - Cieszyn

29.10.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego przejazdów kolejowo-drogowych kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) i „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice-Cieszyn. Przejazdy zarządzane są przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Stwierdzono liczne nieprawidłowości.

Polegały one m.in. na:

  • nieprawidłowym oznakowaniu przejazdów,
  • niedostatecznych warunkach widoczności,
  • niezapewnieniu odpowiedniego stanu technicznego elementów konstrukcyjnych przejazdów,
  • nieprawidłowym dokonywaniu zapisów w metrykach przejazdów oraz wprowadzaniu zmian bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
  • braku wygrodzenia przejazdów,
  • nieprawidłowym umiejscowieniu wskaźników,
  • usytuowaniu drzew i krzewów w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • eksploatowaniu toru kolejowego z brakującymi złączkami,
  • zanieczyszczeniu podsypki,
  • przekroczeniu iloczynu ruchu dla przejazdu kategorii „C”, kwalifikującego się do kategorii „B” (z samoczynną sygnalizacją przejazdową z półrogatkami),
  • nieskutecznym i niesprawnym dozorowaniu linii kolejowej przez zarządcę infrastruktury.

Nieprawidłowości te naruszają przepisy:

  • ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
  • wewnętrzne zarządcy – Warunki Techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych oraz  obsługi przejazdów kolejowych,
  • rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
  • procedury dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) – „Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej” .

Prezes UTK:

  • nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
  • zobowiązał zarządcę do stosowania Systememu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS),
  • nakazał analizę dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.

Cel działań urzędu:

  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
  • ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.

W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. 377.

  • Nieprawidłowo utrzymana nawierzchnia na przejeździe kolejowym
  • Nieprawidłowe utrzymanie podtorza oraz drzewa i krzewy w odległości mniejszej niż 15 m od osi toru
  • Nieodpowiednie oznakowanie linii kolejowej
  • Eksploatowanie toru kolejowego z brakującymi złączkami
do góry