Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego przejazdów kolejowo-drogowych kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) i „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice-Cieszyn. Przejazdy zarządzane są przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Stwierdzono liczne nieprawidłowości.
Polegały one m.in. na:
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdów,
- niedostatecznych warunkach widoczności,
- niezapewnieniu odpowiedniego stanu technicznego elementów konstrukcyjnych przejazdów,
- nieprawidłowym dokonywaniu zapisów w metrykach przejazdów oraz wprowadzaniu zmian bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- braku wygrodzenia przejazdów,
- nieprawidłowym umiejscowieniu wskaźników,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eksploatowaniu toru kolejowego z brakującymi złączkami,
- zanieczyszczeniu podsypki,
- przekroczeniu iloczynu ruchu dla przejazdu kategorii „C”, kwalifikującego się do kategorii „B” (z samoczynną sygnalizacją przejazdową z półrogatkami),
- nieskutecznym i niesprawnym dozorowaniu linii kolejowej przez zarządcę infrastruktury.
Nieprawidłowości te naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- wewnętrzne zarządcy – Warunki Techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych oraz obsługi przejazdów kolejowych,
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- procedury dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) – „Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej” .
Prezes UTK:
- nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- zobowiązał zarządcę do stosowania Systememu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS),
- nakazał analizę dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań urzędu:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. 377.