Prezes Urzędu Transportu Kolejowego skontrolował pracę komisji egzaminacyjnej potwierdzającej kwalifikacje pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego w spółce CTL Maczki-Bór. Stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury przepisów.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- niezachowaniu zasady bezstronności podczas organizowanego przygotowania zawodowego oraz egzaminu kwalifikacyjnego,
- przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego w niepełnym składzie komisji egzaminacyjnej,
- dopuszczeniu do odbycia przygotowania zawodowego osoby bez wymaganego orzeczenia lekarskiego,
- nieprzeprowadzeniu pełnego egzaminu kwalifikacyjnego w wymaganym terminie, tj. nie później niż 30 dni od złożenia kompletnego wniosku,
- nieskutecznym nadzorowaniu komisji egzaminacyjnych przez odpowiednie działy nadzoru lub kontroli.
Naruszone przepisy prawa:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- Regulacje wewnętrzne zarządcy, w tym dokumentacja systemu zarządzania bezpieczeństwem SMS.
W wyniku działań Prezesa UTK:
- zarządca unieważnił przeprowadzony egzamin kwalifikacyjny w części praktycznej na stanowisko rewidenta taboru,
- nakazano zweryfikowanie prac skontrolowanej komisji egzaminacyjnej w 2015 r. ze szczególnym uwzględnieniem stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazano przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w stosunku do odpowiedzialnych pracowników,
- nakazano analizę wskazanych nieprawidłowości, w zakresie przygotowania i realizacji szkoleń oraz egzaminów,
- nakazano usunięcie wszelkich naruszeń przepisów.
Cel działań:
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników, którzy mogą nie spełniać wymagań kwalifikacyjnych,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.