Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdów kolejowo-drogowych w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazdy kolejowe: kategorii B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową z półrogatkami) na linii nr 143 Kalety-Mikołajów, kategorii D (bez samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz bez rogatek) na liniach nr 273 Wrocław Główny-Szczecin oraz 765 Wrocław Brochów-posterunek odgałęźny Lamowice.
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:
- ubytki masy asfaltowej na dojazdach,
- zanieczyszczone żłobki,
- występujące wysokie trawy, krzaki, gałęzie oraz kontener utrudniające prawidłową widoczność,
- brak wypoziomowania i ustabilizowania płyt przejazdowych,
- niedostateczna widoczność z drogi sygnałów wyświetlanych przez sygnalizator umieszczony przed przejazdem,
- nieprawidłowy sposób zabezpieczenia znakami,
- niedokonanie wymaganej oceny natężenia ruchu na kontrolowanych przejazdach.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- regulacji wewnętrznych zarządcy, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury:
- natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę, ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.