W dniach 31 sierpnia – 7 września 2015 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę utrzymania infrastruktury, stanu technicznego i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew-Kutno. Szczególną uwagę zwrócono na przejazdy, na których doszło wcześniej do niebezpiecznych zdarzeń.
Stwierdzono, że zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe-Zakład Linii Kolejowych w Łodzi, narusza przepisy na stacjach Ozorków, Chociszew i Łęczyca.
W szczególności:
- nie zostały wykonane roboty zalecone po pomiarach torów w 2014 r. oraz nie przeprowadzono analizy ryzyka związanego z utrzymywaniem na linii dotychczasowych prędkości,
- nie zostały wymienione szyny,
- na przejazdach kategorii D (bez rogatek, półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) stosowano nieprawidłowe oznakowanie, ponadto obniżone były płyty przejazdowe w stosunku do powierzchni tocznej główki szyny, zanieczyszczone żłobki, uszkodzona droga dojazdowa, nie naniesiono znaków poziomych, a słupki wygrodzenia na dojazdach były przechylone i niewidoczne dla kierowców.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- dokumenty wewnętrzne PKP PLK, w tym system zarządzania bezpieczeństwem.
Prezes UTK:
- nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym na przejazdach,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.