Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę na przejeździe kategorii C (z samoczynną sygnalizacją świetlną) na linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota-Nędza. Stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W związku z tym Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na tym przejeździe.
Nieprawidłowości polegały m.in. na:
- przekroczeniu dopuszczalnych wartości iloczynu ruchu, kwalifikujących przejazd do wyższej kategorii B (z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami),
- ograniczeniu widoczności znaków drogowych oraz ich niewłaściwym usytuowaniu,
- braku pachołków (wygrodzenia) na dojeździe do przejazdu,
- nieprawidłowym prowadzeniu metryki przejazdu – zamieszczaniu informacji niezgodnych ze stanem faktycznym, niekompletnych i niewłaściwie aktualizowanych,
- dokonywaniu zmian zapisów w metryce przejazdu bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- nieskutecznym działaniu odpowiednich organów nadzoru i kontroli zarządcy infrastruktury kolejowej na przejeździe.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał natychmiastowe wprowadzenie przez zarządcę ograniczeń eksploatacyjnych,
W przypadku niewykonania decyzji w trybie natychmiastowym, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Cel działania:
- zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.