Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), zlokalizowane na liniach kolejowych: nr 25 Łódź Kaliska - Dębica, nr 68 Lublin – Przeworsk oraz nr 101 Munina – Hrebenne.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów m. in.:
- zanieczyszczone żłobki w torach na całej długości pomostów przejazdowych,
- niekompletne lub niewłaściwe oznakowanie poziome i pionowe,
- brak słupków prowadzących (pachołków), ustawionych z obu stron drogi na dojazdach do przejazdów,
- zanieczyszczoną podsypkę toru,
- niewłaściwą nawierzchnię drogową, w tym powierzchniowe ubytki masy bitumicznej,
- przekroczony iloczyn ruchu - zastosowanie nieadekwatnych zabezpieczeń przejazdu w stosunku do natężenia ruchu,
- niezgodność danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenie:
- ustawy o transporcie kolejowym;
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- wewnętrznych przepisów zarządcy, w tym procesów określonych systemem zarządzania bezpieczeństwem.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach,
- wskazał zarządcy konieczność podjęcia działań, przewidzianych przez system zarządzania bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.