Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdów kolejowych. Kontrola dotyczyła przejazdów: kategorii A (z rogatkami) na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny, kategorii D (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 118 Kraków Mydlniki – Kraków Balice oraz nr 156 Bukowno – Jaworzno Szczakowa.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- niezapewnieniu strzeżenia przejazdu kategorii A (od ponad 28 lat),
- niewykonywaniu zaleceń zawartych w protokołach z okresowej kontroli stanu technicznego obiektów budowlanych przeprowadzonych w 2013 i 2014 roku,
- złym stanie nawierzchni drogowej i elementów konstrukcyjnych płyt przejazdowych,
- niezapewnieniu odpowiednich parametrów żłobków zabezpieczających swobodne przejście obrzeży kół pojazdu szynowego pomiędzy pokryciem przejazdu a szynami,
- nieaktualizowaniu zapisów dokumentacji przejazdów (metryk).
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych, w tym dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń wynikających ze złego stanu infrastruktury kolejowej.