Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przez spółkę Koleje Śląskie przepisów systemu zarządzania bezpieczeństwem

21.09.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych związanych z zapewnieniem odpowiedniej jakości podróżowania i bezpieczeństwa pasażerów, a także  właściwym utrzymaniem pojazdów kolejowych, przeprowadził kontrolę w spółce Koleje Śląskie.

W wyniku kontroli stwierdził brak nadzoru Kolei Śląskich nad dostawcą usługi, polegającej na wydzierżawianiu śląskiemu przewoźnikowi przez spółkę Przewozy Regionalne pojazdów kolejowych – elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57.

Koleje Śląskie nienależycie stosowały system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Naruszenia przepisów dotyczyły m.in.:

  • nieujęcia spółki Przewozy Regionalne na liście kwalifikowanych dostawców,
  • nieprzeprowadzenia rocznej oceny dostawcy usługi,
  • braku w zawartej umowie zapisów o zgłaszaniu zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodności w budowie lub niesprawności pojazdu kolejowego,
  • nieprzeprowadzenia audytu zewnętrznego dostawcy usługi,
  • niestosowania kart działań korygujących i zapobiegawczych,
  • niezapewnienia spójności zapisów świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego z rejestrem,
  • nieopracowywania „protokołów przekazania pojazdu kolejowego” wymaganych umową z dostawcą, w których powinny być zawarte adnotacje o awariach pojazdów oraz opisane działania wykonane podczas przeglądu, a także informacje o usunięciu awarii,
  • niedokonywania adnotacji o awariach stwierdzonych podczas eksploatacji jednostek EN57 oraz ich usunięciu w książkach pokładowych pojazdów,
  • nieinformowania o wszystkich awariach wydzierżawionych pojazdów EN57 dysponenta, właściciela i podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie,
  • niewyświetlania relacji pociągu w tablicach kierunkowych wewnętrznych,
  • nieumieszczenia gaśnic w oznaczonych miejscach,
  • eksploatowania pojazdu kolejowego z pękniętym lusterkiem bocznym,
  • nieprawidłowej weryfikacji wyposażenia pojazdów EN57 przez drużyny pociągowe,
  • nierealizowania celów określonych w polityce bezpieczeństwa.

Naruszone przez przewoźnika przepisy prawa:

  • ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
  •      rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
  • dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym spółki  Koleje Śląskie.

W wyniku działań Prezes UTK:

  • nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w działalności przewoźnika oraz w przypadku ich potwierdzenia - natychmiastowe usunięcie.

Cel działań:

  • zwiększenie nadzoru nad dostawcami usług,
  • podnoszenie jakości utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
  • zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych,
  • zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych.
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym obowiązku i konieczności wprowadzenia oraz stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.
do góry