Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych związanych z zapewnieniem odpowiedniej jakości podróżowania i bezpieczeństwa pasażerów, a także właściwym utrzymaniem pojazdów kolejowych, przeprowadził kontrolę w spółce Koleje Śląskie.
W wyniku kontroli stwierdził brak nadzoru Kolei Śląskich nad dostawcą usługi, polegającej na wydzierżawianiu śląskiemu przewoźnikowi przez spółkę Przewozy Regionalne pojazdów kolejowych – elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57.
Koleje Śląskie nienależycie stosowały system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Naruszenia przepisów dotyczyły m.in.:
- nieujęcia spółki Przewozy Regionalne na liście kwalifikowanych dostawców,
- nieprzeprowadzenia rocznej oceny dostawcy usługi,
- braku w zawartej umowie zapisów o zgłaszaniu zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodności w budowie lub niesprawności pojazdu kolejowego,
- nieprzeprowadzenia audytu zewnętrznego dostawcy usługi,
- niestosowania kart działań korygujących i zapobiegawczych,
- niezapewnienia spójności zapisów świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego z rejestrem,
- nieopracowywania „protokołów przekazania pojazdu kolejowego” wymaganych umową z dostawcą, w których powinny być zawarte adnotacje o awariach pojazdów oraz opisane działania wykonane podczas przeglądu, a także informacje o usunięciu awarii,
- niedokonywania adnotacji o awariach stwierdzonych podczas eksploatacji jednostek EN57 oraz ich usunięciu w książkach pokładowych pojazdów,
- nieinformowania o wszystkich awariach wydzierżawionych pojazdów EN57 dysponenta, właściciela i podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie,
- niewyświetlania relacji pociągu w tablicach kierunkowych wewnętrznych,
- nieumieszczenia gaśnic w oznaczonych miejscach,
- eksploatowania pojazdu kolejowego z pękniętym lusterkiem bocznym,
- nieprawidłowej weryfikacji wyposażenia pojazdów EN57 przez drużyny pociągowe,
- nierealizowania celów określonych w polityce bezpieczeństwa.
Naruszone przez przewoźnika przepisy prawa:
- ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
- dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym spółki Koleje Śląskie.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w działalności przewoźnika oraz w przypadku ich potwierdzenia - natychmiastowe usunięcie.
Cel działań:
- zwiększenie nadzoru nad dostawcami usług,
- podnoszenie jakości utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
- zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych.
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym obowiązku i konieczności wprowadzenia oraz stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.