Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę przewoźnika kolejowego Zakładu Produkcyjno-Naprawczego Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski w Trzebini z siedzibą w Dębicy. Kontrolą objęto wprowadzenie oraz spełnienie przez przedsiębiorcę aktualnych wymagań prawnych związanych z systemem zarządzana bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System).
W trakcie kontroli stwierdzono naruszenie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Polegało ono na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym na:
- nieprawidłowym oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń,
- nieprawidłowym prowadzeniu Rejestru pojazdów kolejowych,
- niezgodnym z wymaganiami oznakowaniu pojazdów kolejowych,
- nieprawidłowym wypełnianiu dokumentów związanych z utrzymaniem pojazdów trakcyjnych,
- brakach w dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- niewłaściwym monitorowaniu wykonania zadań w ramach audytów i kontroli,
- nierozliczaniu z osiąganych wyników osób odpowiedzialnych za zarządzanie bezpieczeństwem,
- wydawaniu świadectw sprawności technicznej dla pojazdów kolejowych bez potwierdzenia, na podstawie przeprowadzonych badań i prób odbiorczych, że spełniają one warunki techniczne bezpiecznej eksploatacji,
- braku analizy i oceny potencjalnego wpływu wprowadzonych zmian organizacyjnych na bezpieczeństwo systemu kolejowego,
- niekompletnej informacji na temat bezpieczeństwa w regulacjach wewnętrznych,
- braku nadzoru oraz nieaktualizowaniu dokumentów,
- niepowiadomieniu kierownictwa spółki o wynikach audytów bezpieczeństwa,
- planowaniu audytów bezpieczeństwa w sposób, który nie zapewnienia zgodności z procedurami i normami wewnętrznymi,
- niezgłaszaniu zdarzeń kolejowych.
Nieprawidłowości naruszają przepisy:
- rozporządzeń Komisji (UE) Nr 1158/2010 oraz Nr 1077/2012,
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzeń wykonawczych właściwego ministra ds. transportu w sprawie: sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych oraz rozporządzenia w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych,
- regulacji wewnętrznych kontrolowanego przewoźnika kolejowego, tj. instrukcji, określającej warunki utrzymania pojazdów trakcyjnych.
Prezes UTK nakazał natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
Celem działań jest:
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku wprowadzenia oraz stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podnoszenie jakości utrzymania pojazdów kolejowych oraz usług w transporcie kolejowym.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.