Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Nieprawidłowe stosowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez przewoźnika - Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski

15.09.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę przewoźnika kolejowego Zakładu Produkcyjno-Naprawczego Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski w Trzebini z siedzibą w Dębicy. Kontrolą objęto wprowadzenie oraz spełnienie przez przedsiębiorcę aktualnych wymagań prawnych związanych z systemem zarządzana bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System). 

W trakcie kontroli stwierdzono naruszenie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Polegało ono na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym na:

  • nieprawidłowym oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń,
  • nieprawidłowym prowadzeniu Rejestru pojazdów kolejowych,
  • niezgodnym z wymaganiami oznakowaniu pojazdów kolejowych,
  • nieprawidłowym wypełnianiu dokumentów związanych z utrzymaniem pojazdów trakcyjnych,
  • brakach w dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem,
  • niewłaściwym monitorowaniu wykonania zadań w ramach audytów i kontroli,
  • nierozliczaniu z osiąganych wyników osób odpowiedzialnych za zarządzanie bezpieczeństwem,
  • wydawaniu świadectw sprawności technicznej dla pojazdów kolejowych bez potwierdzenia, na podstawie przeprowadzonych badań i prób odbiorczych, że spełniają one warunki techniczne bezpiecznej eksploatacji,
  • braku analizy i oceny potencjalnego wpływu wprowadzonych zmian organizacyjnych na bezpieczeństwo systemu kolejowego,
  • niekompletnej informacji na temat bezpieczeństwa w regulacjach wewnętrznych,
  • braku nadzoru oraz nieaktualizowaniu dokumentów,
  • niepowiadomieniu kierownictwa spółki o wynikach audytów bezpieczeństwa,
  • planowaniu audytów bezpieczeństwa w sposób, który nie zapewnienia zgodności z procedurami i normami wewnętrznymi,
  • niezgłaszaniu zdarzeń kolejowych.

Nieprawidłowości naruszają przepisy:

  • rozporządzeń Komisji (UE) Nr 1158/2010 oraz Nr 1077/2012,
  • ustawy o transporcie kolejowym,
  • rozporządzeń wykonawczych właściwego ministra ds. transportu w sprawie: sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych oraz rozporządzenia w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych,
  • regulacji wewnętrznych kontrolowanego przewoźnika kolejowego, tj. instrukcji, określającej warunki utrzymania pojazdów trakcyjnych.

Prezes UTK nakazał natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

Celem działań jest:

  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku wprowadzenia oraz stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • podnoszenie jakości utrzymania pojazdów kolejowych oraz usług w transporcie kolejowym.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.
do góry