Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) oraz kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną), zlokalizowane:
- na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk,
- na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów,
- na linii kolejowej nr 74 Sobów – Stalowa Wola Rozwadów.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów m.in. w zakresie:
- przekroczenia dopuszczalnej wartość iloczynu ruchu, a co za tym idzie zastosowaniu nieadekwatnych zabezpieczeń przejazdu do natężenia ruchu,
- braku właściwej widoczności,
- niewłaściwej nawierzchni drogowej pomiędzy torami na przejazdach,
- niekompletnego lub niewłaściwego oznakowania poziomego i pionowego przejazdów,
- brak pachołków prowadzących na dojazdach do przejazdów,
- braku czytelności wskaźników,
- nieaktualnej i niekompletnej dokumentacji technicznej zabudowanych na przejeździe urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
- niezgodności danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym,
- niewłaściwego prowadzenia metryk przejazdów, w tym wprowadzania do nich nieuprawnionych zapisów, poprawek i skreśleń.
Nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- wewnętrzne zarządcy, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy infrastruktury wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na kontrolowanych przejazdach, adekwatnych do ujawnionych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu,
- nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach,
- wskazał zarządcy konieczność podjęcia działań, przewidzianych przez system zarządzania bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.