Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Nieprawidłowości na liniach kolejowych nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk, nr 71 Ocice – Rzeszów oraz nr 74 Sobów – Stalowa Wola Rozwadów

08.09.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) oraz kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną), zlokalizowane:

  • na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk,
  • na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów,
  • na linii kolejowej nr 74 Sobów – Stalowa Wola Rozwadów.

Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów m.in. w zakresie:

  • przekroczenia dopuszczalnej wartość iloczynu ruchu, a co za tym idzie zastosowaniu nieadekwatnych zabezpieczeń przejazdu do natężenia ruchu,
  • braku właściwej widoczności,
  • niewłaściwej nawierzchni drogowej pomiędzy torami na przejazdach,
  • niekompletnego lub niewłaściwego oznakowania poziomego i pionowego przejazdów,
  • brak pachołków prowadzących na dojazdach do przejazdów,
  • braku czytelności wskaźników,
  • nieaktualnej i niekompletnej dokumentacji technicznej zabudowanych na przejeździe urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
  • niezgodności danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym,
  • niewłaściwego prowadzenia metryk przejazdów, w tym wprowadzania do nich nieuprawnionych zapisów, poprawek i skreśleń.

Nieprawidłowości naruszają przepisy:

  • ustawy o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
  • wewnętrzne zarządcy, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem.

W wyniku działań Prezes UTK:

  • nakazał zarządcy infrastruktury wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na kontrolowanych przejazdach, adekwatnych do ujawnionych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu,
  • nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach,
  • wskazał zarządcy konieczność podjęcia działań, przewidzianych przez system zarządzania bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Cel działań:

  • podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.

  • Nieczytelne wskaźniki kolejowe
  • Niewłaściwa nawierzchnia drogowa pomiędzy torami na przejeździe
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.
do góry