Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przepisów w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej oraz warunków eksploatacji budowli i urządzeń do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na stacji Radziszów na linii nr 97 Skawina – Żywiec.
W wyniku podjętych czynności, Prezes UTK stwierdził m.in.:
- nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji dozorowania linii kolejowej,
- nieprawidłowe utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza:
- podkłady drewniane zużyte mechanicznie i biologicznie z zagłębionymi podkładkami stalowymi na pełną głębokość,
- zachwaszczenie podsypki,
- brak pojedynczych wkrętów kolejowych,
- zużycie boczne szyny,
- nieprawidłowe przytwierdzenie,
- uszkodzone łączniki szynowe,
- nieprawidłowe utrzymanie gruntów w sąsiedztwie linii kolejowych – usytuowanie drzew w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru,
- niewykonanie niezbędnych robót zaleconych w protokole z przeglądu technicznego,
- niewykonywanie konserwacji i przeglądów urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), ujętych w harmonogramie konserwacji i przeglądów urządzeń srk,
- brak przepływu informacji dotyczących wykonania robót ujętych w protokołach robót,
- eksploatowanie rozjazdu kolejowego bez oznaczenia go tabliczką znamionową,
- nieprawidłowe prowadzenie harmonogramu badania technicznego rozjazdów w 2014 roku,
- wykonywanie prac związanych z utrzymywaniem oraz konserwacją urządzeń srk na stacji Radziszów przez osobę na stanowisku automatyka, która nie posiadała autoryzacji do ich wykonywania.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości naruszają następujące przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Komisji (UE) nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji bezpieczeństwa,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych
- normy branżowej „Nawierzchnia kolei normalnotorowej i szerokotorowej. Rozjazdy i skrzyżowania torów. Wymagania i badania,
- wewnętrzne PKP PLK:
- instrukcji o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów,
- instrukcji o dokonywaniu pomiarów, badań i oceny stanu torów,
- instrukcji konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych
- systemu zarządzania bezpieczeństwem PKP PLK.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- podnoszenie jakości usług utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury,
- zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz utrzymania infrastruktury kolejowej.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.